יום שבת, 9 ביולי 2022

טוב מאד אומר שהטוב לא שָלֵם [שיחות עם ישראל פיבקו]



עוד קראנו על ״אֶת הַכֹּל עָשָׂה יָפֶה בְעִתּוֹ״ בקֹהלת רבה, ״והנה טוב מאד והנה טוב זה אדם, והנה טוב זה יצר טוב, מאד זה יצר הרע״, ויש כאן עמידה מול העולם שלא נברא שלם, אמר ישראל בשיחה שלנו, ומאֹד אומר שהטוב לא שלם, וחז״ל אומרים כאן שמְאֹד הוא כדי להשלים את טוֹב, להשלים אותו ברע.

והעולם שברא אלֹהים חייב להיות לא שלם, כדי שיהיה מקום לקיוּם שלו, כי לקיום תמיד צריכים להיות גבולות, כי באין גבולות יש ביטוּל שלו באינסוף. 

ואחר כך חז״ל מקטינים את יצר הרע, אמר, כי כדי לחיות צריך זמן ומרחב, ואז כבר יצר הרע הוא כמעט יצר החיים, וצריך יצר הרע כדי שיהיו בית ואשה ובנים. 

 

[״ויַּרְא אֱלֹהִים אֶת-כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה-טוֹב מְאֹד״]

 

 

ועזבנו קצת את קֹהלת היום והלכנו אל שבע ברכות [שכמעט לא הִכרתי], ובתחילתן ״בָּרוּך אַתָּה יְהֹוָה אֳלֹהֵינוּ...״, הברכה המוסיפה דבר, המצביעה על חיסרון. 

 

[קֹהלת רבה: נחמיה בריה דר' שמואל בר נחמן אמר והנה טוב מאד והנה טוב זה אדם, והנה טוב זה יצר טוב, מאד זה יצר הרע, וכי יצר הרע טוב מאד אלא ללמדך שאילולי יצר הרע לא בנה אדם בית ולא נשא אשה ולא הוליד בנים שכן שלמה אומר כי היא קנאת איש מרעהו,]

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה