...מה מעורבב השְֹחוֹק, שישנן בו כל התופעות, והוא מעורבב באומות העולם, ובו גם עניין המין, והוא עניין ריבוּי צֶלֶם אלֹהים בעולם, שהוא עצם הקיוּם של בני האדם, ושל ישראל בהם. וצריך להלל את השחוק, שיש בו חיבור כמעט מושלם של גוף ונפש [גם במין], אמר ישראל בשיחה שלנו.
ובשֹחוק המעורבב יכולות להיות מידת הדין והמידות האחרות, והמדרש אומר מהולָל כי הוא מעורבב. ובתוך המידות והדברים המעורבבים המדרש השאיר דווקא את מידת הדין. ומידת הדין שֹחקה על אלישבע אשת אהרון. היא ראתה שמחה ושֹחוק אבל היתה בזה גם מידת הדין. והמדרש אומר שאין להיות בטוחים בהסתכלות, במחשבה שיש כאן משהו מזוכך, אמר ישראל, אלא המציאוּת תמיד מעורבבת, ומידת הדין מעורבבת עם המידות האחרות.
ההלל למציאוּת המעורבבת ולסָפֵק הידיעה תמיד על המידה המזוככת.
[קהלת פרק ב
(ב) לִשְׂח֖וֹק אָמַ֣רְתִּי מְהוֹלָ֑ל וּלְשִׂמְחָ֖ה מַה־זֹּ֥ה עֹשָֽׂה:]
[קהלת רבה א [ב] לשחוק אמרתי מהולל, אמר רבי אבא בר כהנא מה מעורבב השחוק שאומות העולם שוחקים בבתי קרקסיאות ובבתי תיארטיאות שלהם, ולשמחה מה זו עושה מה טיבו של תלמיד חכם להכנס שם,]
[קהלת רבה (וילנא) פרשה ב
ב ד"א לשחוק אמרתי מהולל מה מעורבב השחוק ששחקה מדת הדין על אלישבע בת עמינדב, אלישבע בת עמינדב ראתה ד' שמחות ביום אחד, משה יבמה מלך, נחשון אחיה נשיא ראש כל הנשיאים, אהרן בעלה כהן מלובש אבני אפוד, שני בניה סגני כהונה, וכיון שנכנסו להקטיר שלא ברשות נשרפו ונהפכה שמחתה לאבל הוי אומר ולשמחה מה זו עושה שנאמר (ויקרא ט"ז) אחרי מות שני בני אהרן וגו'. ]
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה