יום רביעי, 2 בפברואר 2022

קַלֵּי עולם וגדולֵי עולם [שיחות עם ישראל פיבקו]


מין ניגוד ב״יהיה בעיניך דוֹר שבא כדוֹר שהלך״ וב״שָקַל הכתוב שלשה קַלֵּי עולם עם שלשה גדולי עולם״ בקֹהלת רבה ל״אִם ראשונים בנֵי מלאכים אנו בני אנשים...״, שיש בו בני מלאכים כאילו מחוץ לזמן, נצחיים, אבל גם בתוך הזמן כי למלאכים יש כאן בנים, ושהראשונים בו הם כשליחי האל במציאוּת [כמלאכים] ואחר כך בני אדם, כלומר גם מתים, ושלמרות שיש בו כמין אירוניה נתפש כאמירה של אמת ושל רצינות. למען יוהרה שלהם עצמם, אמר ישראל בשיחה הזאת. 

ובשלושה גדולי עולם משה הבא מאפשרות של מצרִַים, האפשרות להיות מצרי, ואהרון עם תיקון של קין והבל כבכור המקבל על עצמו את מרות הצעיר ב״וְאַתָּה תִּהְיֶה לּוֹ לֵאלֹהִים״, ושמואל שהצליח בהנהגה ובמניעת האלילוּת ונכשל בילדיו כמו שנכשלו משה ואהרון, שלושה גדולי עולם השווים לשלושה קַלֵּי עולם – גדעון, יפתח ושמשון, העומדים בזכות עצמם, החריגים לגמרי, והעולים ממקום מיוחד, מעבודה זרה אצל אביו של גדעון, מאֵם זונה ליפתח, ומהיות שמשון עם דלילה, לשלושתם דבר מגונֶה שממנו עלו למנהיגות. והמגונה אצלם הוא השֹיח עם אומות העולם דרך אלילוּת ודרך זנוּת, אמר ישראל. ובהליכה אל הפסלים הנכחה חזקה של האל ובהליכה אל הזנוּת הנכחה חזקה של הגוף, אמר. וכשכתוב כִּי זָנוּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים יש שם משיכה חזקה מאד להיות עִם העולם הטבעי שיש בו אלים רבים. וכך, הצורה הפיסית, החומר, המודגשים בקַלי עולם, נשקלים עם המופשט. 

 

 

[קהלת רבה (וילנא) פרשה א

ד ר' אבא בר כהנא ואמרי לה בשם ר' אדא בר חוניא יהיה בעיניך דור שבא כדור שהלך שלא תאמר אילו היה ר' עקיבא קיים הייתי קורא לפניו, אילו היו ר' זירא ור' יוחנן קיימין הייתי שונה לפניהם, אלא דור שבא בימיך וחכם שבימיך כדור שהלך וחכמים הראשונים שהיו לפניך, א"ר יוחנן כתיב (שמואל א' י"ב) ה' אשר עשה את משה ואת אהרן וגו', וכתיב (שם /שמואל א' י"ב/) וישלח ה' את ירובעל ואת בדן ואת יפתח ואת שמואל, ירובעל זה גדעון, בדן זה שמשון, יפתח כמשמעו, וכתיב (תהלים צ"ט) משה ואהרן בכהניו ושמואל בקוראי שמו, שקל הכתוב שלשה קלי עולם עם שלשה גדולי עולם ללמדך שבית דינו של ירובעל גדול וחשוב לפני הקדוש ברוך הוא כבית דינו של משה, ובית דינו של שמשון כבית דינו של אהרן, ובית דינו של יפתח כבית דינו של שמואל, ללמדך שכל מי שנתמנה פרנס על הציבור אפילו הוא קל שבקלים הרי הוא כאביר שבאבירים הראשונים]

 

 

 [שבת קיב

״אמר ר' זירא אמר רבא בר זימונא אם ראשונים בני מלאכים אנו בני אנשים ואם ראשונים בני אנשים אנו כחמורים...״] 

 

[שמות: וְאַתָּה תִּהְיֶה לּוֹ לֵאלֹהִים. ]

 

 


                                                      



                                          

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה