יום שבת, 12 בפברואר 2022

״בשביל ארבעה דברים חזר בו הקדוש ברוך הוא שלא תהא הארץ שותה אלא מלמעלן...״ [שיחות עם ישראל פיבקו]

 


בשביל ארבעה דברים חזר בו הקדוש ברוך הוא, כי מִתחילה חשב שהעולם יוכל להיות מתוקן, וחזר בו, כי ראה שהעולם לא מתוקן, אמר ישראל בשיחה הזאת, וכבר  ב״אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ״ הוא ברא תופעות הפוכות, שחשב שיהיו שוות אבל הן לא שוות, והן גבוה ונמוך. ויש פה שאלה על המציאוּת, על גבוה ונמוך שיש במציאוּת, על פערים במציאוּת. 

ובשביל שלא תהא הארץ שותה אלא מלמעלן, שתהא שותה רק ממי השמים [והרי בתחילה ״כִּי לֹא הִמְטִיר יְהוָה אֱלֹהִים, עַל-הָאָרֶץ״], וכך היא תמיד למטה ונזקקת למה שלמעלה. ובשביל בעלי זרוע, כי תמיד יהיו בעלי הזרוע. כי תמיד יש למעלה. וכמו גבוה ונמוך בטבע כך אצל בני האדם. זה המובן מאליו. 

והיינו צריכים עוד להבין את ״להדיח טללים רעים״, המים השבריריים על הארץ. 



[קהלת רבה (וילנא) פרשה א

ר' שמואל בר נחמן בשם ר' חנינא דציפורי, ואית דאמרי ר' חנין דצפורי בשם ר' שמואל בר נחמן בשביל ארבעה דברים חזר בו הקדוש ברוך הוא שלא תהא הארץ שותה אלא מלמעלן, בשביל בעלי זרוע, ובשביל להדיח טללים רעים, ושיהא הגבוה שותה כנמוך, ושיהו הכל נושאין עיניהם לשמים, שנא' (איוב ה') לשום שפלים למרום וגו'.]



                                            


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה