יום שבת, 28 בינואר 2023

כִּי־אֵינָם יוֹדְעִים לַעֲשׂוֹת רָע [שיחות על קֹהלת עם ישראל פיבקו]



כמו זָר יפֶה מופיע הפסוק ״שְׁמֹ֣ר רגליך רַגְלְךָ֗ כַּאֲשֶׁ֤ר תֵּלֵךְ֙ אֶל־בֵּ֣ית הָאֱלֹהִ֔ים וְקָר֣וֹב לִשְׁמֹ֔עַ מִתֵּ֥ת הַכְּסִילִ֖ים זָ֑בַח כִּֽי־אֵינָ֥ם יוֹדְעִ֖ים לַעֲשׂ֥וֹת רָֽע״ אחרי ״כָּל-הַחַיִּים, הַמְהַלְּכִים תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ עִם הַיֶּלֶד הַשֵּׁנִי...״, אבל לא זר כי שוב הכסילים כאן, מתוארים כאן, נמצאים בבית האלהים כאשר תלך אליו, לא יודעים לעשות רע, מנוגדים לךָ כאשר תלך אל בית האלֹהים.

ואתה צריך להישמר בבית האלֹהים. זה מקום של מלכודת, אמר ישראל בשיחה שלנו,  ובית האלֹהים הוא הבית שבנה שלמה, וגם בית-אל הוא בית האלֹהים, בית שאלֹהים שוכן בו, והוא מסוכן. ועליך להישמר גם מן הכסילים הנותנים זבח בבית האלֹהים כי אינם יודעים לעשות רע, ותמיד גם כסילים בבית האלהים ולא יודעים לעשות רע, לא יכולים לעשות את העולם כמו שאלֹהים עשה, ובעצם לא רוצים לעשות רע, אי השלמות שבעולם. כלומר בית האלֹהים לא יכול לייצג את העולם. הוא לא מיצג את המציאוּת. הוא מקום קדוש. 

אבל אתה צריך להכיר את דרך הרע שהיא אחת הדרכים של אלֹהים כשאתה הולך אל בית האלֹהים, לא ללמוד מהכסילים שלא יודעים לעשות רע, ובעצם לא רוצים לעשות רע בתוך המציאות שהיא רעה. וישראל הזכיר את שנאמר על אברהם, כִּי יְדַעְתִּיו, לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת-בָּנָיו וְאֶת-בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְהוָה, לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט. שאצלו צדקה לפני משפט. שלא רוצה לעשות רע בתוך המציאות. שהיא רעה. והוא קצת כמו הכסילים בבית האלֹהים. 

 

 

קֹהלת ד (יז) שְׁמֹ֣ר רגליך רַגְלְךָ֗ כַּאֲשֶׁ֤ר תֵּלֵךְ֙ אֶל־בֵּ֣ית הָאֱלֹהִ֔ים וְקָר֣וֹב לִשְׁמֹ֔עַ מִתֵּ֥ת הַכְּסִילִ֖ים זָ֑בַח כִּֽי־אֵינָ֥ם יוֹדְעִ֖ים לַעֲשׂ֥וֹת רָֽע: 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה