ובהמשך, דבר אחר, השוואת דָּוִד ונבוכדנצר. בגלל בית מקדש. דיון על מקור האל בעולם. כי מטרת בית המקדש להגיד כאן שוכן האל, אמר ישראל, ובעצם כאן שוכן שמו [״וְהִנְנִי אֹמֵר לִבְנוֹת בַּיִת לְשֵׁם ה' אֱלֹהָי״, ובתנ״ך לא ״בית מקדש״ אלא שלמה בנה בית לאלֹהים, ״יֻסַּד בֵּית יְהוָה״]. וכמו במדרש האומר שיהושע התחתן עם רחב הזונה ומהם יצא ירמיהו הנביא, כי כיבוש ארץ ישראל על ידי יהושע הוא כבר גם קביעת הגָּלוּת בעתיד, אמר, כך כאשר דוד החליט לבנות את בית המקדש הוא כבר קבע את חורבן בית המקדש, וארבעים שנה של דוד הן כארבעים שנה של נבוכדנצר, וזה בנה וזה החריבו. המדרש משווה לגמרי את הבניָה ואת ההחרָבה.
[ובחזרה אל עניין השוואת משה ובִלעם: מתוך ספר במדבר:
״וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל-בִּלְעָם״ ״ כ וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל-בִּלְעָם״,
״ד וַיִּקָּר אֱלֹהִים אֶל-בִּלְעָם;״
. טז וַיִּקָּר יְהוָה אֶל-בִּלְעָם, ״
״לֹא אוּכַל לַעֲבֹר אֶת-פִּי יְהוָה אֱלֹהָי, ״]
[קהלת רבה (וילנא) פרשה ב
ג ד"א החכם עיניו בראשו זה דוד מלך ישראל, והכסיל בחשך הולך זה נבוכדנצר הרשע, וידעתי גם אני שמקרה אחד יקרה את כלם, וחזרתי ואמרתי אני בלבי וגו' כי אין זכרון לחכם עם הכסיל לעולם, בשכבר הימים הבאים הכל נשכח, זה בנה בהמ"ק =בית המקדש= ומלך ארבעים שנה וזה החריבו ומלך ארבעים שנה א"כ ולמה חכמתי אני אז יותר למה נתתי נפשי על בנין בין /בית/ המקדש, וחזרתי ואמרתי כי אין זכרון לחכם עם הכסיל לעולם הכל נשכח, מחר שלמה עומד ובונה בית המקדש ואומר (ד"ה =דברי הימים= ב' ו') זכרה לחסדי דויד עבדך שמא אויל מרודך עומד ואומר זכרה לחסדי נבוכדנצר עבדך הה"ד ואיך ימות החכם עם הכסיל. ]
[קהלת רבה (וילנא) פרשה ב
ג ד"א החכם עיניו בראשו זה דוד מלך ישראל, והכסיל בחשך הולך זה נבוכדנצר הרשע, וידעתי גם אני שמקרה אחד יקרה את כלם, וחזרתי ואמרתי אני בלבי וגו' כי אין זכרון לחכם עם הכסיל לעולם, בשכבר הימים הבאים הכל נשכח, זה בנה בהמ"ק =בית המקדש= ומלך ארבעים שנה וזה החריבו ומלך ארבעים שנה א"כ ולמה חכמתי אני אז יותר למה נתתי נפשי על בנין בין /בית/ המקדש, וחזרתי ואמרתי כי אין זכרון לחכם עם הכסיל לעולם הכל נשכח, מחר שלמה עומד ובונה בית המקדש ואומר (ד"ה =דברי הימים= ב' ו') זכרה לחסדי דויד עבדך שמא אויל מרודך עומד ואומר זכרה לחסדי נבוכדנצר עבדך הה"ד ואיך ימות החכם עם הכסיל. ]
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה