יום שני, 2 באוגוסט 2021

תְּהִיָּה של לָבָן על ארץ ישראל [שיחות עם ישראל פיבקו]

 


מה ביקש לבן בספר בראשית, אמר ישראל, להציל את רבקה מעבד אברהם ומהליכה לארץ ישראל [נִקְרָ֣א לַֽנַּעֲרָ֑ וְנִשְׁאֲלָ֖ה אֶת־פִּֽיהָ], והרי תרח סבו רצה ללכת אל ארץ ישראל והוא ביקש למנוע זאת ממנה, וכאילו מלכתחילה ביקש שלא יהיה יעקב, וכן, הוא איש שלום [הֲשָׁלוֹם לוֹ וַיֹּאמְרוּ שָׁלוֹם], ובארץ ישראל, במשפחה שלו שָם, אין שלום, ויעקב ברח מעשו ובעצם יעקב ביקש לעקור את עצמו ממשפחתו בארץ ישראל, מאחִיו, וקרא לאנשים ליד הבאר ״אַחַי״, והתְּהִיָּה של לבן כל הזמן היא על ארץ ישראל, והוא ביקש לעקור גם את לֶךְ־לְךָ של אברהם, כי רצה את הארץ שבה הוא חי. 

ואיך אפשר לעקור את הכֹּל, אמר עוד ישראל, ״הכל״ כאן הוא אבסורד, כדי להראות כמה זה מסובך אבל גם כמה זה רציני, לעקור מההתחלה, שהיא לֶךְ־לְךָ, כדי שלא יתקיים עוד. 

ודיברנו על אברהם כאֲרַמִּי אבֵד אָבִיוהוא יָרַד למצרַיִם [כאילו לשם היה לֶךְ־לְךָ] כי אלֹהים לא עמד בהבטחה שלו לברך אותו בארץ ישראל, אבל לא רצה לחזור, אלא שלחו אותו משם, וכל זה ״אובד״. ודומה למעשה של יוסף. 

אבל חז״ל הולכים כאן אל יעקב, ששמו ישראל, שילווה את עַם ישראל, ואל לבן שאצלו היה יעקב. והם מדברים על לבן מפני שהוא אלטרנטיבה לארץ ישראל. כמעט כמו מצרַיִם. אבל חזקה יותר, כי הוא מצאצאי עבֶר, והוא הדומֶה.  

 

[צֵא וּלְמַד מַה בִּקֵּש לָבָן הָאֲרַמִי לַעֲשׂות לְיַעֲקב אָבִינוּ: שֶׁפַּרְעה לא גָזַר אֶלָּא עַל הַזְּכָרִים, וְלָבָן בִּקֵּשׁ לַעֲקור אֶת הַכּל. שֶׁנֶּאֱמַר: 
אֲרַמִּי אבֵד אָבִי, וַיֵרֶד מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט, וַיְהִי שָׁם לְגוי גָּדול, עָצוּם וָרָב. ]

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה