יום שבת, 31 בדצמבר 2022

יודע את המציאוּת [שיחות על קהלת עם ישראל פיבקו]

 


שוב חשבנו על ידיעתו של הכסיל כשקראנו את ״...ואומר הכסיל חֹבֵק את ידיו ואֹכֵל את בשרו. שבשעה שהן (עסוקים) [מפסיקין] מלעסוק במלאכה. וסופו אוכל את בשרו שמתחכך ומתחופף בעצמו מחמת צערו״ [מחזור ויטרי], וישראל אמר צערו הוא בגלל רְעוּת הרוח, עָמָל וּרְעוּת רוּחַ, וראינו כי הוא היודע את המציאוּת. הוא המכיר אותה. 

וראינו אחרי כן את המדרש המתקשה לשֹאת את המציאוּת שבה רשעים עשירים וצדיקים עניים, והוא אומר ״אבל לעתיד לבא כשיפתח הקדוש ברוך הוא לצדיקים אוצרות גן עדן הרשעים שאכלו נשך ותרבית עתידין להיות נושכין בשיניהם את בשרם, שנאמר (קהלת ד) הכסיל חובק את ידיו ואוכל את בשרו״, בעולם הבא הרשעים יאכלו את בשרם, וכך ישארו בלי צלמם, 

ולמה אלֹהים לא יכול לעשות את זה בעולם הזה, אמר ישראל, אבל המדרש רק אומר שהמציאוּת לא עומדת להשתנות, ואלֹהים לא יכול להביא צדק לָעולם, ואכילת בשרם היא רק בעולם הבא, בדבר הלא ידוע לחז״ל. ובעצם, אמר, המדרש מבקש מאלֹהים שלא ישַנה את המציאוּת, ״אם יש אדם שיתפלל לפניך שתתן לו ממון ואתה יודע שרע לו אל תתן לו ואם ראית אדם נאה בעשרו תן לו שנאמר (ד"ה =דברי הימים= ב ו) ״.

 

 

שמות רבה:

ה ד"א אם כסף תלוה את עמי, כיון שבנה שלמה את הבית אמר להקב"ה בתפלתו רבון העולם אם יש אדם שיתפלל לפניך שתתן לו ממון ואתה יודע שרע לו אל תתן לו ואם ראית אדם נאה בעשרו תן לו שנאמר (ד"ה =דברי הימים= ב ו) ונתת לאיש ככל דרכיו אשר תדע את לבבו, לפי שבעולם הזה היו הרשעים עשירים ונתונים בשלוה והשקט והצדיקים עניים, אבל לעתיד לבא כשיפתח הקדוש ברוך הוא לצדיקים אוצרות גן עדן הרשעים שאכלו נשך ותרבית עתידין להיות נושכין בשיניהם את בשרם שנאמר (קהלת ד) הכסיל חובק את ידיו ואוכל את בשרו, והם אומרים ולואי היינו פועלים והיינו טוענין בכתפנו ולואי שהיינו עבדים ויהיה לנו כך שנא' (שם /קהלת ד'/) טוב מלא כף נחת ממלא חפנים עמל ורעות רוח לכך נאמר אם כסף תלוה את עמי,

 

קהלת: ה) הַכְּסִיל֙ חֹבֵ֣ק אֶת־יָדָ֔יו וְאֹכֵ֖ל אֶת־בְּשָׂרֽוֹ:(ו) ט֕וֹב מְלֹ֥א כַ֖ף נָ֑חַת מִמְּלֹ֥א חָפְנַ֛יִם עָמָ֖ל וּרְע֥וּת רֽוּחַ:(ז)

 

שמות כב כד: אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי אֶת הֶעָנִי עִמָּךְ לֹא תִהְיֶה לוֹ כְּנֹשֶׁה 

 

 



                                                    


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה