בכל זאת חז״ל צֵרפו את יָצַר ואת צֶלֶם. ״אשר יָצַר את האדם בצלמו״. יָצַר יֵש מיֵש ובְּצַלְמוֹ המופשט שהם גילויים שונים של אלֹהים, אמר ישראל כשהמשכנו בשיחה על דברי התלמוד, ועוד אמר, בצלמו הוא תיאוּר מופרז. של דמות שאנחנו לא יודעים מהי. אבל האל היוצר [לא הבורא] בתלמוד יָצַר בצלם דמוּת תבניתו, ובחיבור צלם ותבנית יש צֶלֶם שנמצא בגבולות המציאוּת, הפוך לנשֹגבוּת הבריאה בצלמו.
וכאן, בטכס הנישואים, האדם דומה לאלֹהים בתוך המציאוּת, והברכה ״בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ...״ אומרת אלֹהים כפוף ליצירה ולא היצירה [האדם] לאלֹהים. ואלֹהים מובדל מהאדם בגלל התבנית שבמציאוּת. ובעדי עד תהיה התפוררות, כי תמיד תהיה איזו נטיָה, אל דבר אחר, ודרך הטכס כאן רוצים לבנות בנין עדי עד אבל בגלל הנטיָה תמיד הוא יתפורר ויבָּנה.
וביום אחר הִמשכנו אל הבְּרָכָה ״שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ וְתָגֵל הָעֲקָרָה״, וכמעט הופיעה לנגד עינַי גם הקללה.
[בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵ-ינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ, וְהִתְקִין לוֹ מִמֶּנּוּ בִּנְיַן עֲדֵי עַד: בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ, יוֹצֵר הָאָדָם
תלמוד, כתובות: שהכל ברא לכבודו ויוצר האדם ואשר יצר את האדם בצלמו בצלם דמות תבניתו והתקין לו ממנו בנין עדי עד ברוך אתה ה' יוצר האדם ]
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה