יום שלישי, 27 בספטמבר 2022

תכלית היומן [2]


"Wednesday, 7th. Moderate breezes and Clear weather; found the Variation to be 21 degrees 4 minutes West. Wind West-North-West; course South by West; distance 92 miles; latitude 40 degrees 29 minutes North, longitude 10 degrees 11 minutes West; at noon, Cape Finister North 13 degrees East, 49 leagues.

Thursday, 8th. Fresh Gales and Cloudy weather. A.M. Past by 2 Sail, which were standing to the North-East. Wind West-North-West to West by South; course South 4 degrees East; distance 111 miles; latitude 38 degrees 33 minutes North, longitude 10 degrees West; at noon, Cape Finister North 12 degrees East, 88 leagues. " [מן היומן של קפטן קוּק] 

הרהורים על תכלית כתיבת הבלוג החזירו אותי אל יומן הספינה של קפטן קוק, שנדמה שתכליתו ברורה כל כך, אבל גם נדמה שרֶצֶף הכתיבה המתמשך בו, על מזג האוויר, על מצב הים והרוחות, על ניווט הספינה, נהיֶה דומה להתמשכוּת שִטְחֵי המַיִם הגדולים של הים ושתכלית היומן מתפשטת מאד בתוכו. 

ואני מדמה לי שקפטן קוק הִרהר במראֵה שטחֵי המים הגדולים כשכתב על תנועת הספינה בתוכם, וביכולתה של הכתיבה להביע את מראֵה שִטְחֵי המים הגדולים, ואני יכולה פתאֹם לראות מין דמיון של רצף היומן אל משטחֵי הציוּר והרישוּם המופשטים של המאה העשרים, כמעט כמוהם מחזיק את רעיונותיו בפני השטח הכמעט אחידים ובמה שרובץ תחתיהם. הִתפשטוּת יומן הספינה של קוק אל עֵבר הציור והרישום המופשטים האלה משמחת אותי, ואני מדמה לי שגם הם מתפשטים אליו ומכירים את נאמנותו ואת יְפִי שטחֵי המים שלו.   

 



                                                        


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה