יום שישי, 23 בספטמבר 2022

לכך הוא נוצַר [שיחות על קֹהלת עם ישראל פיבקו]

 

כי ״ואָדָם אַיִן לַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה״ וכי ״ואדם אַיִן להעביד את הבריות להקב"ה״. ומלכתחילה הוא נועַד לעבוד את האדמה, לכך הוא נוצַר, ומלכתחילה נוצַר להעביד את הבריות להקב"ה, לעבוד את אלֹהים. 

ומשהו מעכֵּב את ההיוָצרוּת שלו ואת עבודת האדמה ומשהו מעכב גם את עבודת אלֹהים, אבל בגלל העיכוב הוא יכול לעמוד מול לעָמָל, שאין לו סוף, מול אינסוֹף, אמר ישראל, כי בעיכוב יש חיסרון. ובלי חיסרון אין עמידה מול אינסוֹף. ולא יכולתי לראות בבֵרור את הֶכרח החיסרון בעמידה מול אינסוֹף, וישראל אמר אם אין בךָ חיסרון אתה נהיֶה דומה לאינסוֹף, אבל לא יכול להיות דומה לאינסוף, ולא יכול להיות בתוכו, וזכות עמידה של האדם מול אינסוף היא בגלל האַיִן. ושאלתי שוב על התיאוּר אוֹר אינסוֹף, כי חשבתי שכמעט אוכל לדַמות לי אותו. 

אבל היטב ראינו אירוניה ב״כאליהו וכחוני המעגל״, כאילו חודרת פתאֹם אל מה שגדול ממנה אבל גם מראָה את גודלו, כי חוני אמר לאלֹהים לנהל את העולם לפי רצונו של חוני, ואליהו ראה את עצמו כמנהל את העולם ולא הצליח, ושניהם ניסו להעביד את הבריוֹת לאלֹהים דרך שלטון שלהם, לא דרך שלטון אלֹהים, ושניהם לא העבידו את הבריות לאלֹהים. 

ובכל זאת צריך אדם בעולם בשביל להעביד את הבריוֹת לאלֹהים. אדם, בריוֹת, שיוכלו ליצור משמעות גם לאלֹהים ולעולם, אמר ישראל. 

 

[באותו יום דיברנו קצת גם על גַּן-עֵדֶן, שהאדם הושֹם בו והונח בו לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ, ושיש בו ציווּי ואיסוּר, ואיוּם מוֹת תָּמוּת, וגם קִללת אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרְךָ. המקום הקיצוני הזה שהאדם הושֹם בו.]

 

בראשית רבה (וילנא) פרשה יג סימן ז (פרשת בראשית)

סימן ז

ז ואדם אַיִן לעבוד את האדמה, ואדם אין להעביד את הבריות להקב"ה, כאליהו וכחוני המעגל, ואדם אין לעבוד את האדמה לא נברא אדם אלא לעמל, אם זכה הוא עמל בתורה, ואם לא זכה הוא עמל בארץ, אשריו לאדם שהוא עמל בתורה.

 

 

[בראשית ב: ...גַּן-בְּעֵדֶן--מִקֶּדֶם; וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת-הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר.

 

...וַיִּקַּח יְהוָה אֱלֹהִים, אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ

וַיְצַו יְהוָה אֱלֹהִים, עַל-הָאָדָם לֵאמֹר:  מִכֹּל עֵץ-הַגָּן, אָכֹל תֹּאכֵל.  יז וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע--לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ:  כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ--מוֹת תָּמוּת.]

 


                                                


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה