יום שלישי, 22 ביוני 2021

מִלּוֹת הרפואה וכפירה ב"הזכוכית הגדולה" [2]



כשקראתי את המִלים היפָרדוּת הזגוּגית, לִשְכָּה עמוקה ושקטה, קַשתית שלֵמה, היה נדמה לי שהמִלים האלו של הרפואה מתארות את פנימיותם הלא לגמרי מוסברת של הדברים, ולרגע, בשרירותיוּת המחשבה, הרהרתי בַּזכוכית הגדולה של מרסל דושאן וגם בכפירה בה. כי בשרירותיות המחשבה ובקולות הרומזים שלה "הזכוכית הגדולה" גם היא מין היפרדוּת, ואולי עדיין אפשר לראות בה את הִתרגשוּת המעבר אל הניסיונות החדשים של הצגת המושגים באמנוּת ואת הִתרגשות ההיפרדוּת מן הדרכים המוכָרות של האמנות, ובתוך ההרהורים גם הכפירה כי הצורות ה״שָטוֹת״ ב"הזכוכית הגדולה", שנפרדו לכאורה מן העניין בציוּר, נושאות בתוכן דווקא איזו אי-יכולת בתחום הציוּר, ואינן מצליחות להיפרד ממנה, וכך, הן אינן נפרדות מן העניין בציור, ואינן מגיעות לגמרי אל הממדים החדשים של הצגת המושֹגים. 

ובהרהורים אחרי כן היה נדמה לי שיצירה אחרת של מרסל דושאן, "נתוּן", עם דמות האִשה המוטלת או המשתרעת, האירוטית או הנִרצחת, מתקרבת קצת אל המִלים המתארות את היפרדוּת הזגוגית ואת הלִשְכָּה העמוקה השקטה, עם הדברים הנראים והלא נראים, עם העובדות הנִגלות ביצירה בבהירוּת ובכל זאת כמעט מבקשות שיפענחו אותן, כאילו היו מונָחות בלִשְכָּה עמוקה ושקטה או בִמקום מסתור, שבו גם נמצאות הראָיוֹת הרבות של הארוטיקה, של הפשע ושל הנוף. 

ביצירה הזאת לא-ציוּר ומה שנראה כציוּר, והיא נפעֶרֶת אל המסתכל בה כמעט כמו גוף נִפְעָר.   


                                                    


 נתון. מרסל דושאן.       

Étant donnés
English: Given: 1. The Waterfall, 2. The Illuminating Gas, French: Étant donnés: 1° la chute d'eau / 2° le gaz d'éclairage

ArtistMarcel Duchamp
Year1946–1966
TypeSculpture
LocationPhiladelphia Museum of ArtPhiladelphia

Étant donnés (Given: 1. The Waterfall, 2. The Illuminating Gas,

  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה