יום רביעי, 2 בינואר 2013

Wednesday, 7th. Moderate...


Wednesday, 7th. Moderate breezes and Clear weather; found the Variation to be 21 degrees 4 minutes West. Wind West-North-West; course South by West; distance 92 miles; latitude 40 degrees 29 minutes North, longitude 10 degrees 11 minutes West; at noon, Cape Finister North 13 degrees East, 49 leagues.
Thursday, 8th. Fresh Gales and Cloudy weather. A.M. Past by 2 Sail, which were standing to the North-East. Wind West-North-West to West by South; course South 4 degrees East; distance 111 miles; latitude 38 degrees 33 minutes North, longitude 10 degrees West; at noon, Cape Finister North 12 degrees East, 88 leagues.   [מן היומן של קפטן קוק]

מחשבות על כתיבת הבלוג החזירו אותי אל קריאה ביומן-הספינה של קפטן קוק, שנדמה  שתכליתו ברורה כל-כך. אבל עכשיו נדמה גם שרֶצֶף הכתיבה המתמשך על מזג האוויר, על מצב-הים והרוחות, על ניווט הספינה ומצבה, נהיֶה דומה לרצף משטחֵי-המים הגדולים של הים, ושתכליתו של היומן מתפשטת מאד בתוכו. 
קשה לדעת אם קוק רצה לתאר את מראֵה משטחי-הים הגדולים כשדיווח על תנועת הספינה בתוכם, אבל גם קשה להאמין שלא חשב רַבּוֹת על מראֵיהם כשכתב את דיווחיו. ופתאם אני יכולה לראות שרצף הכתיבה של היומן דומֶה קצת גם למשטחי-הציור והרישום המופשטים של המאה העשרים, וכמעט כמוהם מחזיק את רעיונותיו בפני-השטח הכמעט אחידים, ובמה שרובץ מתחתיהם. הִתפשטות יומן-הספינה של קוק אל עֵבר הציור והרישום משמחת אותי עכשיו מאד, ולרגע נדמה לי שקוק שיער ברגעי הכתיבה את ההתפשטות הזאת.                             

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה