יום שבת, 6 בנובמבר 2021

כמעט עלוּמה [שיחות עם ישראל פיבקו]

 

עדיין היתה דבורה מינקת רבקה כמעט עלומה, לא ידועה וידועה בפסוק האחד פתאֹם, אבל כבר נתחבבה עלינו בעֶצֶב המרחק ממולדתה, כמו אצל רבקה, בעצב העזיבה הארוכה של יעקב, במותה פתאֹם, וחשבתי על תשוּבַת הדברים ב״מה עשתה רבקה שִגרה דבורה אצל יעקב להביאו״ שבמדרש, כי רבקה עשתה מה שעשה אברהם כששלח את העבד אל ארצו ואל מולדתו כאילו ידעה על תשובת הדברים, וידעה שדבורה המינקת תחזור כמו שהעבד חזר, וישראל אמר היא שלחה אותה לא בגלל ״ימים אחדים״ שאמרה ליעקב [והרי יעקב לא רצה לחזור], אלא כשהרגישה שהיא עומדת למות, ודבורה כמו עבד אברהם חזרה, ומתה בארץ ישראל, לא במולדתה. 

ושאלנו למה אומר המדרש על אַלון לשון יווני, וישראל אמר היא נקברה תחת עץ עם שם של לשון זרה, כי היא עצמה בגלות כשהיא בארץ ישראל. 

  

 

 

בחזרתי אל ״אֵצל״ של גנֶסין גם מחשבה על דבר עלוּם מובע בחלקיקים הרבים של ההבעה. אולי רק דימיתי לי דבר עלום שם, ודימיתי שגם בחלקיקֵי הצבעים המסתחררים מתערפלים בציוּר של טרנר יש דבר עלוּם, ושכל כך שונים אופנֵי ההבעה שלו מאלו של הפסוק האחד על דבר ידוע ולא ידוע.  

 

 

 

[מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת וישלח פרק לה פסוק ח

[ח] מינקת רבקה. אמה של רבקה: אלון. לשון יוני, עד שהוא משמר אבלה של דבורה באתה להם בשורת אמו, הדא הוא דכתיב וירא אלהים אל יעקב וגו' ויברך אותו, ומה ברכה בירכו, זו ברכת אבלים. ומפני מה לא נאמרה מיתת רבקה, לפי שבנה עשו, וגם נקברה בלילה מפני עשו, שלא יאמרו כך וכך תבא על הבטן שנוצר בו איש כזה, ומה בקשה דבורה אצל יעקב, אלא בשעה שאמרה לו רבקה ושלחתי ולקחתיך משם (בראשית כ"ז מ"ה), לא היה רוצה יעקב לזוז מאת לבן, מה עשתה רבקה שִגרה דבורה אצל יעקב להביאו:]  

 

 

[בראשית: כִּי אֶל-אַרְצִי וְאֶל-מוֹלַדְתִּי, תֵּלֵךְ; וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה, לִבְנִי לְיִצְחָק ה וַיֹּאמֶר אֵלָיו, הָעֶבֶד, אוּלַי לֹא-תֹאבֶה הָאִשָּׁה, לָלֶכֶת אַחֲרַי אֶל-הָאָרֶץ הַזֹּאת; הֶהָשֵׁב אָשִׁיב אֶת-בִּנְךָ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-יָצָאתָ מִשָּׁם ו וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אַבְרָהָם:  הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תָּשִׁיב אֶת-בְּנִי שָׁמָּה 

 

מג וְעַתָּה בְנִי, שְׁמַע בְּקֹלִי; וְקוּם בְּרַח-לְךָ אֶל-לָבָן אָחִי, חָרָנָה מד וְיָשַׁבְתָּ עִמּוֹ, יָמִים אֲחָדִים--עַד אֲשֶׁר-תָּשׁוּב, חֲמַת אָחִיךָ מה עַד-שׁוּב אַף-אָחִיךָ מִמְּךָ, וְשָׁכַח אֵת אֲשֶׁר-עָשִׂיתָ לּוֹ, וְשָׁלַחְתִּי, וּלְקַחְתִּיךָ מִשָּׁם;]

 




 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה