יום שבת, 14 בספטמבר 2024

ועל צוקים מסוכנים.




ועל צוּקים מסוכנים

נדמה לי שאני מבינה את עֵצִים זקנים צריכים להַרְאוֹת כבוד חמוּר ורחמים ועצים צעירים צריכים להופיע כעֲנָוִים וכבַיְשָנִים [בציוּר], ואֶת הם צריכים לעמוד יחדיו מסתכלים אלה על אלה. אני חושבת על נִשְמַת העצים ועל נִשְמַת הציוּר. כן, ואני חושבת בעיקר על נִשמת הציוּר. ונדמה לי שאני מבינה למה לי טאנג עבד לעתים קרובות בדרך של ציור ענף ראשי ברוּחַ כאשר צִייר עצים גְדֵלִים בין סלעים בודדים ועל צוּקים מסוכנים, נדמה לי שהענף המצויר תלוי בבדידוּת הסלעים ובסכנַת הצוקים, ושהציוּר, הלומד את נִשמת העצים והסלעים שבטבע ואת הבדידוּת והסַכָּנוֹת, מתקיים רק עם נִשמתו שלו ועם בדידוּתוֹ וסַכָּנוֹתָיו שלו. אני כמעט מבינה את זה. 

 

ואני חושבת על ציור אחר, של רותקו, שהמִשטחים המרובעים בו מִתאבכים זה אל זה, ואני מדמה לי שרותקו לא סמך לגמרי על משטחים מרובעים סגורים כאילו לא מצא בהם את נִשמת הציור שהכיר, וההתאבכוּת נתנה לו משהו מנִשמת העבר שהכיר. אבל זה רק בדמיוני, והרי הוא ידע שמִשטחים מרובעים מוגדרים וסגורים בציור התקיימו עם נִשמתם. 

 

״...עֵצים זקנים צריכים להַראות כבוד חָמוּר ורחמים, ועצים צעירים צריכים להופיע כענווים וכביישנים. הם צריכים לעמוד יחדיו, מסתכלים אלו על אלו״ 

״...שיטה של ציוּר ענף ראשי ברוח. לי טאנג עבד לעתים קרובות בדרך הזאת כאשר צייר עצים גְדֵלִים בין סלעים בודדים ועל צוקים מסוכנים״. [״גן זרעי החרדל״, תרגום שלי מן התרגום לאנגלית] 

[בתמונות: שיטה (דרך) של ציור ענף ראשי ברוּחַ. ״גן זרעי החרדל״.

Kazimir Malevich - 'Suprematist Composition- White on White', oil on canvas, 1918,

 

 

 


                                                 



 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה