יום חמישי, 15 באוגוסט 2024

הַכֹּל הֶבֶל, הַכֹּל אֵד [כמעט סוף השיחות שלנו על קֹהלת]

 

 

ולא ניסינו להבין לגמרי גם את ״עַ֣ד אֲשֶׁ֤ר לֹֽא־ירחק יֵרָתֵק֙ חֶ֣בֶל הַכֶּ֔סֶף וְתָרֻ֖ץ גֻּלַּ֣ת הַזָּהָ֑ב וְתִשָּׁ֤בֶר כַּד֙ עַל־הַמַּבּ֔וּעַ וְנָרֹ֥ץ הַגַּלְגַּ֖ל אֶל־הַבּֽוֹר״ כי יופיוֹ רב כל כך, ודיברנו על וְיָשֹׁ֧ב הֶעָפָ֛ר עַל־הָאָ֖רֶץ כְּשֶׁהָיָ֑ה וישראל אמר על העָפָר שממנו נוצר האדם [״וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם עָפָר מִן-הָאֲדָמָה״. בראשית ב] שהוא ניגוד מוחלט לאלֹהים ושווה-ערך לאלֹהים כי אלֹהים היה זקוק לו ובמקום לברוא בצֶלֶם הוא יצר מעפר. ואמר עוד שקֹהלת אומר אלֹהים מתחרט ומחזיר את העפר, וקהלת כמו אומר אף על פי שאלֹהים לא עשה את מה שאמר ב״מוֹת תָּמוּת״ השיבה של העפר תהיה תמיד. בְּסוֹף כל מה שאמר קֹהלת על האדם הוא אומר על שיבת העפר. 

וההֲבָלִים, בתחילה ״הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת, הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל״, וחז״ל אמרו שִבעה הבלים כשבעה ימי הבריאה ואילו כאן ״הֲבֵ֧ל הֲבָלִ֛ים אָמַ֥ר הַקּוֹהֶ֖לֶת הַכֹּ֥ל הָֽבֶל״, קיצוּר של ההבלים, צמצוּם ההתבוננוּת על כל מה שאמר, ולא צריך את כל הימים, והאדם מן העפר יכול לחזור אל הארץ, והכל יכול לחזור למקומו, והכֹּל הֶבֶל, זה ההֶבֶל הגדול של העולם. 

ודיברנו עוד על ״הַכֹּל הָבֶל״ שהוא הַכֹּל אֵד, ודיברנו קצת על המדרשים של חז״ל על שבעת ההבלים כשבעת ימי הבריאה וכשבע קדֵרות זו על גבי זו, שאֵד עולה בהן עד הקדרה השביעית, שהיא השבת, שהיא האֵד העליון, הלא ברור ביותר, 

והַכֹּל הוא גם העולם, העולם הוא אֵד, לא לגמרי ברור, כמעט לא נתפשֹ, וישראל אמר זאת יכולת הקיוּם של העולם כי מִן האד יכול להופיע כל דבר. כי האד עמוּם, יכול להחזיק הכל בעמימוּתוֹ. 

וצמצוּם ההבלים כאן, לקראת סוף הספר, הוא צמצום האד. האד מספיק לכל מה שיש. 

 

[והִגענו אל כמעט סוף השיחות על קֹהלת, אבל גם חזרנו אל מין הִכָּסְפוּת אל האֵד.] 

 

 

[קהלת יב: (ו) עַ֣ד אֲשֶׁ֤ר לֹֽא־ירחק יֵרָתֵק֙ חֶ֣בֶל הַכֶּ֔סֶף וְתָרֻ֖ץ גֻּלַּ֣ת הַזָּהָ֑ב וְתִשָּׁ֤בֶר כַּד֙ עַל־הַמַּבּ֔וּעַ וְנָרֹ֥ץ הַגַּלְגַּ֖ל אֶל־הַבּֽוֹר:

(ז) וְיָשֹׁ֧ב הֶעָפָ֛ר עַל־הָאָ֖רֶץ כְּשֶׁהָיָ֑ה וְהָר֣וּחַ תָּשׁ֔וּב אֶל־הָאֱלֹהִ֖ים אֲשֶׁ֥ר נְתָנָֽהּ:

(ח) הֲבֵ֧ל הֲבָלִ֛ים אָמַ֥ר הַקּוֹהֶ֖לֶת הַכֹּ֥ל הָֽבֶל:]

 

[קהלת רבה: הבל הבלים אמר קהלת, ר׳ שמואל בר נחמן...   בשם ר׳ בן קרחה   לאדם ששופת שבע קדרות זו למעלה מזו וזו למעלה מזו והבל של עליונה אין בו ממש. 

ר' יהודה בר' סימון אמר ז' הבלים שאמר קהלת כנגד שבעה ימי בראשית]

 

 

 

 

 

                                                      


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה