יום שלישי, 27 באוגוסט 2024

יוֹמנסִפְרוּת 46. צִלְלֵי החוֹף הגורלי.

 

רוברט יוז כתב שאסירים בורחים האמינו שבמרחק ניכר צפונה קיים נהר גדול מפריד בין ארץ זו לבין חלקהּ האחורי של סין וכאשר יחצו אותו יהיו בין אנשים שעורם כעין הנחושת שיקבלו אותם בסבר פנים יפות, ונזכרתי באמונה של צ'רלס סטארט שיִמָּצֵא יָם פנימי באוסטרליה ובציוּר יציאת המשלחת שלו מאדלייד בבוקר עשרה באוגוסט, 1844, שצייר ס. ט. גיל, והיה נדמה לי שהיבשת הגדולה הלא נודעת להם השפיעה כל כך על דִמיונותיהם, אבל עכשיו חשבתי שבעיקר הגיהִנום שיצרה אנגליה ביבשת הזאת השפיע על הדִמיונות, כמעט יצר אותם, והרי הגיהנום העליון ההוא היה כמעט כגיהנום תחתיוֹת, וכמעט כמקום צלמוות, ולא ידעתי מדוע לא דימיתי לי את צִלְלֵי הגיהנום שליוו את המשלחוֹת לחקר אוסטרליה של סטארט ושל ברק, ולמה נבהלתי כשקראתי את ״כך אנו רואים שרוברט טאונסון, ידידו המלומד של ג׳וזף בֶּנְקְס, שפִּרסם ספרים על בוטניקה ומינרולוגיה קודם שזכה במענקֵי קרקע בניו סאות ויילס, כתב ב-1822 וביקש מן הממשלה שלושה גברים מן הספינות הראשונות לאחוזה לדוגמה שהקים...אולם אנגלים או סקוטים מאחר שכבר יש ברשותו מספר גדול מאד של אירים״, הרי חֵקר הארץ, וידיעת הצמחים, ואהבת הבוטניקה של ג׳וזף בנקס, ואפילו הציוּרים הבוטניים של סידני פרקינסון מן המסע של קפטן קוק, ובקשתוֹ של רוברט טאונסון לאסירים מן הספינות הראשונות, ותוכניות הבנייה של האסיר המשוחרר האדריכל פראנסיס הווארד גרינווי והגיהנום נהיו כרוכים זה בזה. 

ורציתי לדמות לי עכשיו שהאסיר המשוחרר האדריכל גרינווי שבנה את קסרקטיני האסירים ואת בית המלאכה לנשים [האסירות] בפרמנטה ב-1819 חשב גם על הכנסַת האור האוסטרלי הטִבעי בבניינֵי צֵל הגיהִנום.  

 

 

]הציטוט מ״החוף הגורלי״, רוברט יוז, דביר, עמ׳ 374, מאנגלית עדי גינצבורג-הירש]

 

 

 

[Charles Napier Sturt (28 April 1795 – 16 June 1869) was a British officer and explorer of Australia, and part of the European exploration of Australia] 






                                                  


 


                                                   


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה