יום שלישי, 21 במרץ 2023

הַנֶּ֖פֶשׁ שלֹ֥א תִמָּלֵֽא, הֶחָכָ֖ם, הַכְּסִ֑יל, הֶעָנִ֣י, לַהֲלֹ֖ךְ נֶ֥גֶד הַחַיִּֽים והֲלָךְ־נָ֑פֶשׁ [שיחות על קהלת עם ישראל פיבקו]

 


כמין תִמצוּת סיפור גן עדן, עִם לְעָבְדָהּ ועם האכילה מעץ הדעת, אנחנו רואים עכשיו במִלים ״כָּל־עֲמַ֥ל הָאָדָ֖ם לְפִ֑יהוּ״, כי האדם נוצר כדי לעבוד את האדמה והונח בגן עדן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ, והוציא אותו מגן עדן הדיבור שלו [כשהתחבא] הנקשר לאכילה מעץ הדעת, ובגן עדן, עם תכלית האדם לעבוד את האדמה מתוארים עוד רק הדיבור והאכילה שלו. ונדמה לנו שהעמל כאן, אצל קֹהלת, לא הולך אל הנפש, כי וְגַם־הַנֶּ֖פֶשׁ לֹ֥א תִמָּלֵֽא, וכך, נדמה שהעמל לא הולך אל נֶפֶשׁ חַיָּה, כאילו מתבטלת כאן קצת הגדרת האדם כנֶפֶשׁ חַיָּה. ואנחנו מדברים על מין מערבולת בשלושת הפסוקים כאן, עם הַנֶּ֖פֶשׁ שלֹ֥א תִמָּלֵֽא, עם החָכָ֖ם והַכְּסִ֑יל פתאֹם בתוך הפסוקים, עם העָנִ֣י הדומה לכסיל כי הוא יודע לַהֲלֹ֖ךְ נֶ֥גֶד הַחַיִּֽים, ועם הֲלָךְ־נָ֑פֶשׁ, ואנחנו רואים בתוך המערבולת את אי-יכולתה של הנפש להתמלא, את חולשת נפש חיה. 

 

ואנחנו מדברים גם על המדרש, ״כי מה יותר לחכם מן הכסיל, מה לעני יודע להלוך נגד החיים אלא מה יעשה ילך אצל גדול ממנו בתורה ויבאר לו משנתו״, ועל העני היודע להלוך נגד החיים, הבוחר להיות עני כמו שהכסיל בוחר להיות כסיל. ולא ברור במדרש מי יבאר למי, אף על פי שנדמה שהגדול בתורה יבאר לעני, ולמה הליכה אל גדול בתורה מנוגדת ל״הלוך נגד החיים״, אומר ישראל בשיחה שלנו, ויש כאן שאלה על תפקיד התורה, שהיא מבט-על על המציאויוֹת [מניטו], שתפקידה להראות את הכיוונים השונים ויתרונות וחסרונות בכל כיוון, אבל התורה היא גם אידיאה, שאליה שואפים, ומה מתוך אלה יבאר כאן הגדול בתורה לעני, את המציאויות השונות או את האידיאה. ואם הוא יבאר לו את האידיאה הוא דווקא יבאר את ההליכה המסוימת נגד החיים, שאותה העני כבר יודע.

וכן, ״גדול ממנו בתורה״ אומר שלעני יש כבר ידיעה בתורה, ומתוכה הוא הולך נגד החיים. 

 

 

קהלת ו : (ז) כָּל־עֲמַ֥ל הָאָדָ֖ם לְפִ֑יהוּ וְגַם־הַנֶּ֖פֶשׁ לֹ֥א תִמָּלֵֽא:(ח) כִּ֛י מַה־יּוֹתֵ֥ר לֶחָכָ֖ם מִֽן־הַכְּסִ֑יל מַה־לֶּעָנִ֣י יוֹדֵ֔עַ לַהֲלֹ֖ךְ נֶ֥גֶד הַחַיִּֽים:(ט) ט֛וֹב מַרְאֵ֥ה עֵינַ֖יִם מֵֽהֲלָךְ־נָ֑פֶשׁ גַּם־זֶ֥ה הֶ֖בֶל וּרְע֥וּת רֽוּחַ:(י) 

 

קהלת רבה: קהלת רבה (וילנא) פרשה ו

א [ח] כי מה יותר לחכם מן הכסיל, מה לעני יודע להלוך נגד החיים אלא מה יעשה ילך אצל גדול ממנו בתורה ויבאר לו משנתו, ד"א מה לעני יודע, מה לעני בנכסיו להלוך אצל העשיר מה יעשה ילך ויעסוק בפרקמטיא, ד"א מה לעני

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה