יום רביעי, 15 בפברואר 2023

מֶלֶךְ לְשָׂדֶה נֶעֱבָד [שיחות על קהלת עם ישראל פיבקו]

 

 

לא ידענו לגמרי מהו מֶלֶךְ לְשָׂדֶה נֶעֱבָד ונמשכנו אל המִלים, ״כִּ֣י גָבֹהַּ מֵעַל גָּבֹ֙הַּ שֹׁמֵר וּגְבֹהִים עֲלֵיהֶם, וְיִתְרוֹן אֶרֶץ בַּכֹּל היא הוּא מֶלֶךְ לְשָׂדֶה נֶעֱבָד״, וכמעט דימינו לנו את השדה הנעבד ואת האדם עובד אותו, ויתרון ארץ בכל כי הארץ מעליך אף על פי שאתה בה, וכאן מלך, ובשמַיִם גבוה מעל גבוה. 

אבל בויקרא רבה ״מלך לשדה נעבד זה הקדוש ברוך הוא דכתיב ביה (תהלים צג) ה' מלך גאות לבש״, ויש כאן השוואה בין הארץ ואלֹהים, וכבר בבריאה יש מין השוואה בין הארץ ואלֹהים, ״וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ, בְּהֵמָה וָרֶמֶשׂ וְחַיְתוֹ-אֶרֶץ לְמִינָהּ; וַיְהִי-כֵן. כה וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת-חַיַּת הָאָרֶץ לְמִינָהּ, וְאֶת-הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ...״, ובעצם, אמר ישראל, מצד אחד האדמה עומדת לעצמה ומצד שני אלֹהים מתהלך על האדמה כמו האדם, וכמו שוויון יש בין אלֹהים והאדם בתוך גבולות האדמה [ולא בשמים]. וכל התנ״ך מדבר על גבולות של אלֹהים ושל הארץ. כשאלֹהים מתהלך בארץ הוא מוגבל בתוך גבולות העולם. 

ועוד במדרש, ״לשדה נעבד זו ציון דכתיב (מיכה ג) ציון שדה תחרש״, ושדה נעבד הוא חורבן ציון, אבל בעצם שדה תֵּחָרֵש מחזיר את העיר אל מה שהיה בהתחלה, וחשבנו שהחזרה גם יפָה, היא חזרה אל שדה, ואל הזמן שלא היה צורך בבית מקדש, כי במשך שנים רבות של העם לא היה בו צורך [ובתנ״ך אין הביטוי ״בית מקדש״], והשדה הוא לפני כל הרָעוֹת שבני אדם עשו. ובית המקדש הוא אחד המעשים הלא טובים שלהם, אמר ישראל, הוא יכול להיות מחולָל, בגלל יומרת הקדוּשה. 

 

עכשיו אני מדמה לי את שָׂדֶה נֶעֱבָד כשדה רחב מאד בארץ, והוא האדמה הנעבֶדֶת, והארץ לא נֶעֱבֶדֶת, והארץ נבדלת מן האדמה.    

 

 


 

קֹהלת ה (ז) אִם־עֹ֣שֶׁק רָ֠שׁ וְגֵ֨זֶל מִשְׁפָּ֤ט וָצֶ֙דֶק֙ תִּרְאֶ֣ה בַמְּדִינָ֔ה אַל־תִּתְמַ֖הּ עַל־הַחֵ֑פֶץ כִּ֣י גָבֹ֜הַּ מֵעַ֤ל גָּבֹ֙הַּ֙ שֹׁמֵ֔ר וּגְבֹהִ֖ים עֲלֵיהֶֽם (ח) וְיִתְר֥וֹן אֶ֖רֶץ בַּכֹּ֣ל היא ה֑וּא מֶ֥לֶךְ לְשָׂדֶ֖ה נֶעֱבָֽד:(ט) אֹהֵ֥ב כֶּ֙סֶף֙ לֹא־יִשְׂבַּ֣ע כֶּ֔סֶף וּמִֽי־אֹהֵ֥ב בֶּהָמ֖וֹן לֹ֣א תְבוּאָ֑ה גַּם־זֶ֖ה הָֽבֶל

 

ויקרא רבה (וילנא) פרשה כב סימן ב (פרשת אחרי מות)

ב ורבנן אמרי ויתרון ארץ אפילו דברים שאתם רואים בעולם מיותרין כגון זבובין פרעושים ויתושים אף הן בכלל ברייתו של עולם דכתי' (בראשית ב) ויכולו השמים והארץ וכל צבאם, מלך לשדה נעבד זה הקדוש ברוך הוא דכתיב ביה (תהלים צג) ה' מלך גאות לבש לשדה נעבד זו ציון דכתיב (מיכה ג) ציון שדה תחרש

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה