יום שלישי, 26 בנובמבר 2019

פֶּתַח בציוּר המנייריסטי ["תֵּבַת נוח"]


נִטפלתי אל הציוּר הזה בשל פֶּתַח ההצצה. אבל ההצצה מן הנוֹף האחד אל הנוף השני, עם התֵבה, כמעט מובנת מאליה בציור המנייריסטי, ועירוב הזמנים המתוארים והאור החֶזְיוֹנִי של נוף התֵבה כמעט מובנים מאליהם כאן, ואִתם פתח ההצצה נהיֶה מובן, כמין שיא המלָאכותיוּת של הציור, שיא היות הציור דְּמוּת מלָאכוּתית, של הנופים, של התֵבה ושל האור, עם שיא הרעיון
 נטפלתי אליו גם בשל "נָתוּן" ["1 מפל המים, 2. מנורת הגז"]  של מרסל דושאן. 
גם פתח ההצצה של "נתון" הוא הצגת המלָאכותיוּת, אבל הוא גם הפתח אל כמין "משחק" בציוּרֵי הנוף המוכָרים של האמנוּת, כמין כְּפִירָה בהם או בציור כולו
ובכל זאת, הרי יש כאן דמות נוף, תמונה, עומק ומרחק, ומבעד לפתח ההצצה דמות הנוף היא כמעט כמבקשת להיות חִזיון. כמעט כמו באמנות הציור הידועה. היצירה הכופרת באמנות הידועה המֻכֶּרֶת מאירה בעומקיהָ כמעט כמוה.  
[ודמות האִשה המוטלת קשורה גם היא, כמובן, בפתח הנפער, ובמראה הנוף המְשַֹחֵק והכופר בציוּר. נדמה לי שהיא עצמה כדבר נִפְעָר מחריד וגם כמִשְֹחָק ].     
         




                          
     
     Savery_Noah's_Ark      תבת נוח

Noah's Ark.  



                                                                     
    Étant donnés English: Given: 1. The Waterfall, 2. The Illuminating Gas,

מרסל דושאן . ״נתון״ Marcel Duchamp

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה