יום שני, 31 ביולי 2017

“Yes, that's a Rembrandt puppy!”


Yes, that's a Rembrandt puppy!”      [ The Morgan Library & Museum ״ 
על אודות התחריט Sleeping Puppy ]

כן, זה תחריט גוּר כלבים של רמברנדט, כאילו על אודות תחריט שלא הִכרנו, אבל בעצם כאילו על קושי לדעת שהתחריט הוא של רמברנדט, למרות רִשתוֹת הקווים המוכָרות, הנחרצוֹת, והעומקים של הפָּנִים והכֵּהוּת הגדולה ברקע
אולי כי חסר כאן עומק הקווים בגב הכלב, ורִשתות הקווים הן כמכַסוֹת את הגב ולא כמתארות אותו, רק נמצאות מעליו, ושינויֵי פּנֵי המִשטחים המסוימים שלהן בלי תכלית, רק כמו התאמה מסוימת לזוויוֹת הגב, מין הזנחה פתאומית אחרי הִתעמקוּת הפָּנִים. 
אבל בעצם די לתחריט בַּפָּנִים, בְּעומקֵי קווים ובִצְלָלִים עדינים של תווי פנים צעירים, מעוררֵי רגשות, כמעט אהבה אל הנפש המצוירת, התמה. כמעט אהבה לתום התחריט.           
  
בהקדמה לספר  Rembrandt. Paintings drawings and etchings   [הוצאת   Phaidon press 1960] כתב  Henry Focillon  שרמברנדט המציא בתחריטים שלו סגנון שלם, עולם חדש שצמח מן ההכרוּת עם לוח הנחושת, השומר של ההישגים  האישיים והרוחניים שלו.
בין אם דרש מטכניקות התחריט את הכוח ואת המִרקם הקשה של צְלָלִים עמוקים או הצללים העדינים של מעברֵי חצאי טונים, הם היו חלק חיוני ומרכזי של האמנוּת הגדולה שלו, הוא כתב. וכן כתב שאמן מעולה זה ראה את העולם ואת האנושיוּת כעומדים לפני השיטות והסגנון של עושה תחריטים, ושמדיום התחריט ותהליך התחריט כפי שהוא הבין אותם היו בלב תפישֹות החיים והאמונות שלו, או היו כמו הצעיף שבעדו כל אמן גדול מתפתח ומגדיר את דימויֵי העולם שלו.   
Henry Focillon  בוודאי חשב שהתחריטים של רמברנדט יוכלו גם בעתיד לעמוד לצד כל החדש, המִתהפך והמעַרְעֵר.   



                             

Rembrandt Harmenszoon van Rijn
1606–1669
Sleeping Puppy
ca. 1640




Rembrandt Harmenszoon van Rijn




Presentation in the Temple See  Unsigned, about 1639 Actual size 8.5″ x 11.38″

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה