יום חמישי, 24 באוקטובר 2024

לא יהיו במשפט [שיחות על תְּהִלִּים עם ישראל פיבקו]

 

  

עַל־כֵּן לֹא־יָקֻמוּ רְשָׁעִים בַּמִּשְׁפָּט [שיחות על תְּהִלִּים עם ישראל פיבקו]

 

ומהו הַמִּשְפָּט, הוא כבר ידוע כאן [ואין צורך לומר מהו], ושאלנו על לֹא־יָקֻמוּ, וישראל אמר לא יעמדו במשפט, כלומר לא יהיו במשפט, והאם הפסוק אומר שאלֹהים לא ישפוט את הרשעים, לא יִתֵּן לרשעים לעמוד מולו, ובפסוק אחר כך ״כִּֽי־יוֹדֵ֣עַ יְ֭קֹוָק דֶּ֣רֶךְ צַדִּיקִ֑ים וְדֶ֖רֶךְ רְשָׁעִ֣ים תֹּאבֵֽד״, יודע דרך צדיקים ולא יודע דרך רשעים. הרשעים הם חלק מדרך המציאוּת, שאין לאלֹהים מה לעשות בהם. 

ומה שכר הצדיקים, רק שאלֹהים יודע אותם, והכותב לא יודע מה אלֹהים רוצה ביחס לצדיקים. תהִלים הוא כבר לא חלק מן הנבואה [שיש בה התגלות אלהים]. 

וחזרנו אל עניין המשפט, כי כתוב עַל־כֵּ֤ן, כי אם הרשעים נִדָּפִים ברוח [כַּמֹּץ] הם לא יכולים לעמוד במשפט, וישראל אמר אם כך שאיפת הצדיקים היא לעמוד במשפט, לזכות במכלול מעשיהם לעמוד כצדיקים, ואילו מכלול הרָשָע הוא מכלול התנועה שלו בעולם, עִם הרוח. הוא היותר טבעי לעולם.   

 

[תהלים א: לֹא־כֵ֥ן הָרְשָׁעִ֑ים כִּ֥י אִם־כַּ֝מֹּ֗ץ אֲֽשֶׁר־תִּדְּפֶ֥נּוּ רֽוּחַ:(ה) עַל־כֵּ֤ן׀ לֹא־יָקֻ֣מוּ רְ֭שָׁעִים בַּמִּשְׁפָּ֑ט וְ֝חַטָּאִ֗ים בַּעֲדַ֥ת צַדִּיקִֽים:(ו) כִּֽי־יוֹדֵ֣עַ יְ֭קֹוָק דֶּ֣רֶךְ צַדִּיקִ֑ים וְדֶ֖רֶךְ רְשָׁעִ֣ים תֹּאבֵֽד:[

 

בראשית יח:... חָלִלָה לָּךְ הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט]

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה