בשיחה שלנו על ״ראיתי עבדים על סוסים, מדבֵּר במדיָנים, והמדיָנים מכרו אותו אל מצרַיִם״ אמר ישראל אם יש כאן בחירה בכל זאת יש גם גורל, והמִדְיָנִים כאן מימשו במעשה שלהם את הגורל שנאמר לאברהם, כִּי-גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם, וַעֲבָדוּם, וְעִנּוּ אֹתָם, והם כאן עבדים שנראים כמו שֹרים, ובתנ״ך הם הוציאו את יוסף מהבור ומכרו אותו לישמעאלים, והישמעאלים הביאו אותו למצרַיִם [וַיַּעַבְרוּ אֲנָשִׁים מִדְיָנִים סֹחֲרִים, וַיִּמְשְׁכוּ וַיַּעֲלוּ אֶת-יוֹסֵף מִן-הַבּוֹר, וַיִּמְכְּרוּ אֶת-יוֹסֵף לַיִּשְׁמְעֵאלִים, בְּעֶשְׂרִים כָּסֶף; וַיָּבִיאוּ אֶת-יוֹסֵף, מִצְרָיְמָה]. והמדרש מתעלם מהישמעאלים. והרי ״ועִנּוּ״ יכול להיות ועִנּוּ את זרע ישמעאל, שהוא חצי מצרי, בן האמה המצרית, וכך ישמעאל יחזור הביתה, אבל כשיוסף נהיה מצרי יש הפיכת ישראל למצרַיִם [ופרעה שווה לאלוהי ישראל, כֹּה אָמַר יְהוָה, בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל. כג וָאֹמַר אֵלֶיךָ, שַׁלַּח אֶת-בְּנִי וְיַעַבְדֵנִי, וַתְּמָאֵן לְשַׁלְּחוֹ--הִנֵּה אָנֹכִי הֹרֵג אֶת-בִּנְךָ בְּכֹרֶךָ] וכך המדיָנים, שהם עִבריים בְּנֵי אברהם וקטורה, המדיָנים, שהם לא מְמַמְשֵּי הרצון של אברהם שהסכים לבן חצי מצרי, הם הפתעה במדרש.
המדרש הזה עומד על הררים של אינפורמציה, אמר ישראל, והם כאן עבדים כי אברהם הכריע שיהיה יצחק הממשיך אותו, ושילח את בני קטורה. והמדרש אומר יש כוח עצום לעבדים כי הם שולחו על ידי אברהם. והם עבדים מפני שעם ישראל ינהיג את האמונה באל אחד. והמדרש אומר הם על סוסים, הם חזקים והם מורידים את ישראל למצרַיִם, והם אלטרנטיבה למונותיאיזם.
קהלת פרק י פסוק ז
(ז) רָאִ֥יתִי עֲבָדִ֖ים עַל־סוּסִ֑ים וְשָׂרִ֛ים הֹלְכִ֥ים כַּעֲבָדִ֖ים עַל־הָאָֽרֶץ:
מדרש תנחומא (בובר) פרשת וישב
ד"א ראיתי עבדים על סוסים, מדבר במדינים, והמדינים מכרו אותו אל מצרים (בראשית לז לו), אמר ר' אבין הלוי בר חמא בן האמה מוכרים ובן העבד קונים, בין אלו ובין אלו נמכר יוסף. ויוסף הורד מצרימה. הורד השבט למצרים, למה הדבר דומה...
בראשית: וַיִּתֵּן אַבְרָהָם אֶת-כָּל-אֲשֶׁר-לוֹ, לְיִצְחָק. ו וְלִבְנֵי הַפִּילַגְשִׁים אֲשֶׁר לְאַבְרָהָם, נָתַן אַבְרָהָם מַתָּנֹת; וַיְשַׁלְּחֵם מֵעַל יִצְחָק בְּנוֹ, בְּעוֹדֶנּוּ חַי,
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה