יום שבת, 16 בספטמבר 2023

שָֹפָה סומכת על שָֹפָה [שיחות על קֹהלת עם ישראל פיבקו]

 


היום חזרנו אל קֹהלת וטעיתי כשחשבתי שיש דבר נָדוֹש ב״רָאִ֥יתִי עֲבָדִ֖ים עַל־סוּסִ֑ים וְשָׂרִ֛ים הֹלְכִ֥ים כַּעֲבָדִ֖ים עַל־הָאָֽרֶץ״, והצצתי בפסוק על מְצוֹדִ֥ים גְּדֹלִֽים [שקראנו באחרונה] כדי לזכור ששפת קֹהלת לא נועדה לַנדוש. 

ודיברנו על עבדים, שהם בדרך כלל מי שהפסידו בקרב ונהיו עבדים, והם מעמד נמוך ברור, ודיברנו על ״הולכים כעבדים על הארץ״, וראינו ב״על הארץ״ שהם כמעט נועדים להיות עבדים. וכאילו לא מקומם הטבעי של העבדים ולא מקומם הטבעי של השֹרים כאן בפסוק, אבל לא טענה נדושה על היפוך מקומם כי הם נשארים עבדים ושרים, העבדים לא נהיים שרים והשרים לא נהיים עבדים, ויש כאן תיאור של תַעתוע, וקֹהלת אומר אני לא רואה הבדל ביניהם, הרגשת ההבדל הראשונה היתה תעתוע. 

ושָֹפָה במדרש סומכת [כדבר מובן מאליו] לגמרי על שְֹפַת קֹהלת, ויש במדרש דבר נועז, אמר ישראל, כי הוא יוצר סיטואציה שלא היתה, שאין לה עדות, ויש כאן מפגש בין נבוכדנצר ואלוהי ישראל, ואצל ירמיהו נבוכדנצר נשלח על ידי אלֹהים, והמדרש כאילו הופך את זה ובעצם לא הופך, כי נבוכדנצר נכנס לקודש הקודשים מפני שהכניס אותו המלאך מיכאל [מי כמוך אל], וישראל אמר הקדוש ברוך הוא של ישראל רוצה לפגוע בקדוש ברוך הוא של ישראל. 

ושאלנו למה ההתחלה ב״ויוסף הורד מצרימה״. כי יוסף הוּרַד על ידי אלֹהים [״לֹא-אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה, כִּי הָאֱלֹהִים״. בראשית] והוא שווה פה לנבוכדנצר בקודש הקודשים, כי הוּרַד כדי לפגוע בַּתּוֹלָדוֹת של ישראל, שיהיו בני יוסף והמצרִים, כמו שפגע נבוכדנצר בקודש הקודשים. ובהשוואה הזאת נחרב בית המקדש ברצון אלֹהים כמו שהוּרד יוסף מצרימה ברצון אלֹהים.  

 

 

 

 

[בתחילת השיחה הסביר לי ישראל דבר אחר, היות העם שלנו עשוי סדק על גבי סדק כי נסדקה שְלֵמוּת אלֹהים בבריאַת העולם, והיה נדמה לי אחרי כן שהפסוק של קֹהלת על השֹרים ועל העבדים היכול לרגע להיראות כדיבור נדוש כיוֵן אל סדקֵי המחשבה.] 

 

 

קהלת פרק י פסוק ז: רָאִ֥יתִי עֲבָדִ֖ים עַל־סוּסִ֑ים וְשָׂרִ֛ים הֹלְכִ֥ים כַּעֲבָדִ֖ים עַל־הָאָֽרֶץ:

 

מדרש תנחומא (בובר) פרשת וישב סימן טו

[טו] ד"א ויוסף הורד מצרימה. זש"ה ראיתי עבדים על סוסים (קהלת י ז). זה נבוכדנצר שהחריב את בית המקדש, שלא נכנס לתוכו שהיה מתירא, מה עשה מיכאל ירד ואחז בסוסו, והכניסו לקודש הקדשים, ורוח הקודש אומרת ראיתי עבדים על סוסים, זה נבוכדנצר, ושרים הולכים כעבדים על הארץ (שם /קהלת י'/), זה מיכאל, שנאמר כי אם מיכאל שרכם (דניאל י כא). ד"א ראיתי עבדים על סוסים, מדבר

 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה