יום שני, 22 במאי 2023

״רואֵי השמש״, ״בְּצֵ֥ל הַֽחָכְמָ֖ה בְּצֵ֣ל הַכָּ֑סֶף״ ו״אֵ֖ת אֲשֶׁ֥ר עִוְּתֽוֹ״ [שיחות על קֹהלת עם ישראל פיבקו]

משכו את לִבי רואֵי השמש, צל החוכמה וצל הכסף, ואת אשר עִוְּתוֹ, ואף על פי ששלושה פסוקים כאן, ושלוש שיחות היו, משיכת הלב גברה לראות אותם יחדיו, ואולי לא טעתה. 

ובשיחה הראשונה כבר ראינו את הנחלה ואת רואֵי השמש כמעט יחדיו, כי חוכמה עם נחלה היא לא חוכמה מופשטת לגמרי אלא שייכת למה שקורה במציאוּת, ואתה צריך לעשות את הנחלה לשלךָ, בזמן ובמקום, ורואֵי השמש הם הריאליה, הברורה לגמרי, ולרואֵי השמש יותר טובה החוכמה עם הנחלה כי יש בה שלווה ומלחמה יחד והם רואים ולא רואה אחד, אמר ישראל, ומשכו את לִבי כל כך רואֵי השמש, כאילו מושג גדול, בשירה, לא כל כך נתפשֹ. והם כמעט מופשטים. 

ובשיחה השניה דיברנו על ״בְּצֵל הַחָכְמָה בְּצֵל הַכָּסֶף״, דברים שאין להם צֵל וקֹהלת אומר יש להם צֵל [ואם כסף הוא כיסופים, להבדיל מהחוכמה היכולה להכריע, הוא דִמיוֹן], והצל מזכיר את הצֶלֶם, צורה, אבל צל הוא גם הֶעדר אור, ומין ציוּר של הֶעדר גוף שצִלו מוטל, ואצל הרמב״ם צל הוא רע כי הוא העדר אור, וכאן מופיע הצל אחרי רואֵי השמש, כי יתרון דעת החוכמה כאן, כי היא צריכה לדעת את ההעדר ואת היש, אמר ישראל, ורק בחוכמה יש העדר ובמציאוּת אין העדר. 

ובשיחה השלישית דיברנו על מַעֲשֵׂה הָאֱלֹהִים, הבריאה, ועל מִי יוּכַל לְתַקֵּן אֵת אֲשֶׁר עִוְּתוֹ, אלֹהים וגם האדם. וגם אלֹהים כאן הוא מי, והמעשה כבר עשוי ואלהים צריך לחזור ולהסתכל עליו ולדון אותו, וזה תִמצוּת כל התנ״ך, אמר ישראל, כי התנ״ך עוסק במי ולא במה. הוא עוסק באנשים מסוימים, ורק לאנשים מסוימים אלֹהים מתגלה, ואז הם צוברים כוח ויש תקלה. 

והמעֻוָּת כאן הוא בעצם קיוּם העולם, כי לקיום העולם יש התמודדות עם האל, עם מוחלטוּת האל, כי העולם לא יכול להיות מוחלט, אמר ישראל, ומי יוכל לתקן, האם המוחלט יוכל לתקן או האדם יוכל לתקן. אבל המעֻוָּת הוא בהסכמה של אלהים. ולכן אין מי שממש יתקן, לגמרי, תמיד יִשאר סדק, בחוכמה עם נחלה, ברואֵי השמש. 

 

ואחרי כתיבת הדברים האלה נמשכת הימשכוּת לבי אל רואֵי השמש ואל בצֵל החוכמה בצֵל הכסף ואל עִוְּתוֹ כמעט כמו אל עֵין סערה של שירה, בָּהּ אין סוף חֵקֶר המִלים. 

 

יא) טוֹבָ֥ה חָכְמָ֖ה עִֽם־נַחֲלָ֑ה וְיֹתֵ֖ר לְרֹאֵ֥י הַשָּֽׁמֶשׁ:(יב) כִּ֛י בְּצֵ֥ל הַֽחָכְמָ֖ה בְּצֵ֣ל הַכָּ֑סֶף וְיִתְר֣וֹן דַּ֔עַת הַֽחָכְמָ֖ה תְּחַיֶּ֥ה בְעָלֶֽיהָ:(יג) רְאֵ֖ה אֶת־מַעֲשֵׂ֣ה הָאֱלֹהִ֑ים כִּ֣י מִ֤י יוּכַל֙ לְתַקֵּ֔ן אֵ֖ת אֲשֶׁ֥ר עִוְּתֽוֹ:

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה