לרגע נדמה לי שהמזרן של בֶּרְנִינִי מזנק אל האמנוּת העכשווית, אל כמעט יציקה מן החֵפֶץ שבמציאוּת, המזרן, בחומר אחר, אבל לא, אני רואה בו את הידיעה על הריאליזם של מסכות המוות הרומאיות ושל הדיוקנאות הרומאיים. כי במסכות המוות ובדיוקנאות הרומאיים כבר היה המְלָאכוּתִי הדומה כל כך ללא-מְלָאכוּתִי. המראֶה לכאורה גם את הלא-מְלָאכוּתִי. והרי הדיוקנאות הרומאיים הם לכאורה המַראים את בני האדם כשבאמת הם מַראים את הדוֹמים חסרֵי החיים, הדוֹמְמִים.
המזרן של ברניני, המְלָאכוּתִי, הוא כמין חסַר חיים דומה למזרן ה"חי" שבמציאוּת. ברניני הוסיף אותו לבקשת הקרדינל בורגזה [ Cardinal Borghese]. אולי בורגזה דימה לעצמו שגופו של Hermaphroditus יהיה כגוף בתוך המציאוּת. כגוף נחשָק.
הפסל "תיירים" של דוויין הנסון הוא יציקה מבני אדם ממשיים, והוא כמין "זיוּף" של החיים, "זיוּף" המראֶה את שהחיים עצמם לא מראים, את כמעט רוחות הרפאים. הפסל "תיירים" הוא הַדּוֹמֶה מִדי, המתעתע, היכול לעורר בנו תדהמה פחד וצחוק.
קפלֵי הבגד המפוסלים ב"The Ecstasy of Saint Theresa " של בֶּרְנִינִי מתרחקים מקפלֵי הבגד שבמציאוּת אל הבעת הרגש הגדולה, הכמעט מופרזת. הם כבר לא הדומים. הם קפלֵי הַפֶּסֶל. רעיון בתוך הַפֶּסֶל.
[
"The exhibition ...as well as his early restoration (1620) of an ancient Roman marble, the Sleeping Hermaphroditus from the Musée du Louvre in Paris. At the behest of Cardinal Borghese, Bernini added the mattress on which the figure lies."
https://www.theartnewspaper.com/preview/bernini-is-guest-of-honour-at-patron-s-villa
Bernini . early restoration (1620) of an ancient Roman marble, the ברניני Sleeping Hermaphroditus from the Musée du Louvre
|
הנסון. תיירים. [Tourists Duane HansonAmerican (1925 - 1996
ברניני. The Ecstasy of Saint Theresa by Giancarlo Bernini. Church of Santa Maria della Vittoria, Rome
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה