יום חמישי, 21 בפברואר 2013

ציורים של הילמה אף קלינט

                         

     
ציורים של הילמה אף קלינט [ Hilma af Klint [1862-1944 . באתר של המוזיאון לאמנות מודרנית בשטוקהולם נכתב לקראת תערוכה רטרוספקטיבית של ציוריה באביב 2013, שהיתה חלוצה של הציור המופשט, ששילבה בציוריה צורות  גיאומטריות, סמלים וקישוטיוּת.       



הַפְתָּעַת הדִמיון המסוים שלהם ליצירות של טקאשי מורקַמי נגוזה מיד בגלל ראיית ההבדלים הגדולים.          
הם שונים כמובן מיצירותיו של מורקמי בחתירתם אל ההפשטה ובמקורות הנושאים שלהם, אבל אולי דווקא הסִמליוּת שבהם היא הדבר השונֶה המכריע. כי הסמליות, כמעט בניגוד למה שהיא שואפת אליו, לא מאפשרת את חיוניוּת הרמזים, שאצל מורקמי הם  משֹגשֹגים, ומתפָּרצים אל הרְבָדים הגלויים ללא היסוס.    
גם השעשוע נוסח מורקמי לא יכול להתקיים בסביבתם של הסמלים. השעשוע של מורקמי, שאינו מוגבל על ידי משמעות הסמל, מצליח לעתים ליצור סוֹד, ורבדים של זכרונות, ולעורר געגועים אל מה שלהרף עין נראֶה כֹּה מוכָר. ובעצם, החתירה רַבּת-הפּניוֹת של השעשוע מצליחה לעִתים להמריא אל מה שבעינֵי הסֵמֶל הוא הדבר הנכסף.         
גם מה שאינו שעשוע אצל מורקמי הוא רַב-פְּניוֹת, שבהן הוא יכול למצוא את הִסתעפויות הדימויים בהִסתעפויות התרבות, ואת תמונות הרקע הישנות שלהם.      
האם השלֵיתי את עצמי ביחס ליצירותיו של מורקמי? בכל אופן, הציורים של הִילמה א. קלינט לא עודדו אותי ליצור לי אשליות. ההפשטה, הסִמליוּת והקישוטיות לא הצליחו, בעינַי, להפליג אל מחוז חפצן. כמו סירות מפרש קלות הן משייטות קרוב לחוף המוצָא שלהן, ולפעמים מצליחות להדגיש קצת את יפי המפרָשֹים שלהן, או את תנועת הַמַּיִם.  
  
  

                                         טקאשי מורקמי         

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה