הערצת עגל הזהב. לוקאס ואן ליידן
לקראת סוכות התחלתי ל"סרוק" קצת את ספרי האמנות הישנים שלי, שנזנחו מעט בזמן האחרון. לא זכרתי כמה דומים ושונים הספרים "Album. Picture Book " [אלבום. ספר-תמונות] ו"Dutch Paintings” [ציורים הולנדיים], שהוציא לאור מוזיאון רייקס אמסטרדם, ושאין בהם ציון תאריכי ההוצאה לאור, אבל הבדל הזמנים שביניהם נראֶה לעין. בספר "אלבום. ספר-תמונות" רק רפרודוקציות בשחור-לבן של ציורים מאוסף המוזיאון, וב"ציורים הולנדיים" - כל הרפרודוקציות של הציורים מן האוסף הן בצבע, ויש לספר הקדמה.
בהקדמה נכתב שאוסף ציורי המאסטרים ההולנדיים של המוזיאון ידוע כטוב בעולם, ושבולטות בו מאד היצירות מהמאה ה-17 – תור הזהב של ההיסטוריה התרבותית והפוליטית, ושבכל זאת, גם בין האמנים שפעלו לפני תור הזהב ואחריו היו ציירים דגולים רבים. כל מי שיסייר במוזיאון, נכתב שם, יוכל לראות זאת במו עיניו. לאוסף שני חלקים, נכתב בהמשך, והראשון בהם מתחיל באולם הקדמי ומסתיים מול "משמר הלילה" של רמברנדט. על "משמר הלילה" נכתב עוד שהוא הגדול והמהולל בציוריו של רמברנדט, ומוצג בחדר משלו, ושקיבל את שם-הקיצור שלו, "משמר הלילה", בזמן שהיה מכוסה בשכבה עבה צהובה של לכה. ב-1947, נכתב שם, נוקה הציור, והקפטן והסגן שלו הגיחו מתוך אפֵלה למחצה אל אור-יום. אף על פי שלא צוין תאריך הכתיבה של ההקדמה, אפשר לראות שהיא נכתבה כשעדיין היה קשה כל-כך לשער שיהיה מי שירצה להשחית את הציור.
בין הציורים המוזכרים בהקדמה גם הציור "הערצת עגל הזהב" של לוקאס ואן ליידן, שרפרודוקציה שלו מופיעה גם ב"אלבום. ספר- תמונות", ושמתואר בו חטא העגל שחטאו בני-ישראל במדבר. ריבוי הדמויות והצבעים של הציור שונה כל-כך מצמצום הכתוב ב"שמות", והוא דומה לריבוי שבציורים רבים אחרים, ומזכיר לי עכשיו גם את ריבוי תיאורי הדמויות והגופים הנפצעים והנהרגים ב"איליאדה".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה