יום חמישי, 28 בנובמבר 2024

״...וּשְׁמָהּ קְטוּרָה״ [שיחות על תהלים עם ישראל פיבקו]

 

״...וּשְׁמָהּ קְטוּרָה״ [שיחות על תהִלים עם ישראל פיבקו]

 

כי המדרש הזה מסתכל בתהליכים של תולָדות בבראשית, בדרכי היווצרות העם, אמר ישראל, והוא אומר עצת רשעים זה דור הפַּלָּגָה ואברהם לא הלך בעצת דור הפלגה שהוא  כאן כרשעים, ומהי רִשעותם, שלא היתה להם נַחַת מן העולם. ובבראשית לא ברור למה הם עשו את המגדל אבל ברורה תגובת אלהים, אמר, אלהים הבין אז את כוחו של האדם היכול לעמוד מולו. וזה נקרא כאן רֶשַע. 

ובדרך חטאים לא עמד, אלו אנשי סדום, ולמה המדרש מעלה שאלה על למה אברהם היה עלול ללכת בדרך אנשי סדום, האם המדרש חושב שיש באנשי סדום משהו שאברהם נזקק לו. כי מאנשי סדום, מלוט, יצא מואב שממנו יצא דוד המלך. 

ואחרי כן המדרש אומר שאבימלך זה מושב לצים, ובעצם המדרש שואל למה הסיפור על אבימלך נמצא בתנ״ך, והוא נמצא על פי המדרש כי אברהם כמעט רוצה לשבת במושב לצים, כי הוא רוצה להיות בארצו של אבימלך ב״הנה ארצי לפניך״, בארץ שבה הוא רימה. המדרש אומר אברהם כמעט רצה ללכת בדרך רשעים, ובדרך חטאים, ולשבת במושב לצים. 

 

וכל המדרש הזה מתחיל בפסוק ״וַיֹּ֧סֶף אַבְרָהָ֛ם וַיִּקַּ֥ח אִשָּׁ֖ה וּשְׁמָ֥הּ קְטוּרָֽה״, ובני קטורה ואברהם היו זִמְרָן, יׇקְשָׁ֔ן, מְדָ֖ן, מִדְיָ֑ן, יִשְׁבָּ֖ק וְשֽׁוּחַ, לא היו בני העם שיצא מאברהם [מאוחר יותר מדיָן התחתן במשה, בעם הזה]. 

 

בראשית רבה (וילנא) פרשה סא סימן א (פרשת חיי שרה)

א [כה, א] ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה, כתיב (תהלים א) אשרי האיש אשר לא הלך וגו' אשר לא הלך בעצת רשעים, זה דור הפלגה, ובדרך חטאים לא עמד, אלו אנשי סדום, שנאמר (בראשית יג) ואנשי סדום רעים וחטאים, ובמושב לצים לא ישב זה אבימלך שנאמר (שם /בראשית/ כ) הנה ארצי לפניך וגו',

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה