יום חמישי, 10 בנובמבר 2022

תחת השמש עושֵק או נעשק [שיחות על קֹהלת עם ישראל פיבקו]

 


שאלנו מי הם כל העשוקים, וחשבנו שהם חברת בני האדם, ושאלנו על עשוקים על ידי אלֹהים, וישראל אמר אם אלֹהים עושק הוא עשק גם את האדם הראשון. כשאמר לאדם לקרוא שמות הוא עשק אותו, אמר, כי בקריאת השמות יש הגדרת גדֵרות, גבולות, של מקבלי השמות, וכך גם גָּדֵר לעצמו, וכשהוא גדַר הוא גם עשַק. כל הגדרה יוצרת עושֶק. ותחת השמש אי אפשר לא להיות עושק או נעשק. השמש גם מגדרת. ונוצרים עשוקים שוב ושוב. 

ושאלנו על אין להם מנחם, וחשבנו על ״זֶה יְנַחֲמֵנוּ מִמַּעֲשֵׂנוּ וּמֵעִצְּבוֹן יָדֵינוּ, מִן-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אֵרְרָהּ יְהוָה״, זה ינחמנו, זה יתקן, וחשבנו שאין לעשוקים מתַקֵּן, ושאלנו גם על אין מנחם לעושקיהם, ודיברנו על המבול, כשאלֹהים רצה לתקן את העולם, וישראל אמר במכה אחת חזקה, ואחרי המבול ראה שלא תיקן, ושהוא צריך לשים לעצמו גבולות, כי כבר אין את מי להשמיד, לעשוק.

 

ואמר עוד, אִם מוות הוא שערוּריָּה, לנחם אבֵלים הוא לתקן משהו בתוך שערוריה או להגיד שמוות הוא שערוריה, ומוות בא בגלל רצון האדם שאכל מעץ הדעת, שבחר במוות, בניגוד לרצון אלֹהים, ולכן זאת שערוריה. וכך, לנחם הוא דבר לא ברור. ואי אפשר לתקן את השערוריה. 

 

 

קֹהלת: וְשַׁ֣בְתִּֽי אֲנִ֗י וָאֶרְאֶה֙ אֶת־כָּל־הָ֣עֲשֻׁקִ֔ים אֲשֶׁ֥ר נַעֲשִׂ֖ים תַּ֣חַת הַשָּׁ֑מֶשׁ וְהִנֵּ֣ה׀ דִּמְעַ֣ת הָעֲשֻׁקִ֗ים וְאֵ֤ין לָהֶם֙ מְנַחֵ֔ם וּמִיַּ֤ד עֹֽשְׁקֵיהֶם֙ כֹּ֔חַ וְאֵ֥ין לָהֶ֖ם מְנַחֵֽם:

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה