יום שלישי, 8 במאי 2018

מלחמות, מעשֵי הֶרֶג, מעשי עוולה וגאוות הדַּעַת טוב ורע.

ברשימה "מאסטר [או: רב-אמן] של מלחמה: דימויֵי קונפליקט של ליאונרדו דה וינצ'י", ב"גרדיאן", כתב ג'ונתן ג'ונס שרישום ההכנה של ליאונרדו דה וינצ'י לראשֵי שני חיילים בקרב אנגיארי מראֶה את הִשתקפוּת מציאוּת הקרב בעיניו של לוחם זקן, ומביא עמו את הייאוש, הצער וחוסר התחושה של זמן חיים של אלימות
ג'ונס כתב שליאונרדו דה וינצ'י תכנן מגוון של כלי נשק מוזרים ואכזריים, שבהם גם טילים ומכונות ירייה, ושהיה למהנדס מלחמה, ושכל ההתנסויות האלו שֶלּוֹ הזדקקו בעיניים העגומות, בצעקת הייאוש ובעור הקשה של הלוחם השֹורֵד המַר שברישום
לא הובעו ברישום הזה וברישומי המלחמה של ליאונרדו דה וינצ'י תהיות על התחלות המלחמות או מחשבות על הפסקת המלחמות בעולם, חשבתי אחרי שקראתי את הדברים האלה, והמחשבה הזאת נקשרת עכשיו אל מחשבות אחרות, על תיאור מעשי הזוועה ב"פרשת בָּטאוויה". אף על פי שבתחילת הספר מצוטטות המִלים "כל שצריך כדי שהרע ינצח הוא שהאנשים הטובים לא יעשו דבר", מתוארת בו הִתפתחוּת אירועי הרציחות ומעשי הזוועה האחרים ב"בטאוויה" כתלויה גם במקריוּת אירועים אחרים. התפתחות המעשים הרעים והטובים שניהם היתה תלויה גם באירועים לא צפויים, וכאילו היתה עשויה גם מהתפצלויות לא צפויות של אירועים, אבל נדמה לי שמובעת כאן גם המחשבה שאיננו יכולים לראות במלואם את הטוב והרע, שהם גדולים מאד ושאיננו יכולים להכיר אותם לגמרי. 
ובעצם, דַּעַת טוב ורע אינה יכולה לראות אותם במלואם, היא רק יכולה לדַמות לה את מלואם, אני חושבת עכשיו. לפעמים, בגאוותה, היא מאמינה שהיא רואה את מלואם.  
נדמה לי עכשיו שתיאור הציוּר "טבע דומם עם רֶסֶן" של טורנטיוס כ"מטאפורה חזותית קפדנית שפירושה חומק מאתנו" וכ"מספק כליל את המבט ובה בעת שומר על סודו הנעלם" מופיע בספר לא רק בגלל הקשר המסוים של טורנטיוס לאירועים המתוארים, אלא גם כמין דימוי לאי יכולתה המסוימת של דעת טוב ורע לראות את הרע והטוב במלואם.    
נדמה לי שברישומים האלה של ליאונרדו דה וינצ'י וב"פרשת בטאוויה" אין גאווַת הדעת טוב ורע. קצת כמו ב"טבע דומם עם רסן" יש בהם רק דימוי קפדני, שמספק כליל את המבט ובה בעת שומר על סודו הנעלם

["פרשת בטאוויה", סימון לייס. תרגום אנמרי בארטפלד. הוצאה לאור תשע נשמות. ]       

   


                          
   ליאונרדו דה וינצ׳י  The Battle of Anghiari, Study of battles on horseback and on foot

                     ליאונרדו דה וינצ׳י . שני ראשי לוחמים בקדב אנגיארי.   Studies for the Heads of Two Soldiers in the Battle of Anghiari (1504-05) by Leonardo da Vinci. Museum of Fine Arts, Budapest



                                     

                                               d Bridle, JohannesJohannes van der Beeck (Torrentius), Emblematic still life with fagon, glass, jug and bridle
Johannes Torrentius, Emblematic Still Life, signed and dated “T. 1614”, Rijksmuseum

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה