יום שבת, 18 בינואר 2014

עוד על פייסבוק הנפָשוֹת הַמֵּתוֹת



  • קראתי שסקוט פיצג'רלד והמינגווי שיתפו בדפי הפייסבוק שלהם אותו קישור. נזכרתי ב"האיש תחת תאנתו טִלפן לאיש תחת גפנו" של יהודה עמיחי, ולא  ידעתי לגמרי מדוע נזכרתי אמנם עמיחי כתב על מעֵין אחרית הימים, אבל לא על כך חשבתי.   
    בכל אופן, חשבתי שוב על החשיבות של ערטילאיות הדמויות של האמנוּת ושל הסִפרוּת, ועל חשיבות הערטילאיות של סקוט פיצג'רלד והמינגווי בפייסבוק
    ישראל דיבר השבוע על המדרש על אודות כי תבואו אל הארץ ונטעתם, שנאמר בו "אף אתם נטעו לבניכם, שלא יאמר אדם אני זקן, ולמחר אני מת, ולמה אני יגע בשביל אחרים......אמר הקב"ה לישראל למדו ממני, כביכול אמר ויטע ה' אלהים גן בעדן מקדם [בראשית ב ח]". 
    ישראל  אמר שבהשוואה שעושה המדרש ["...למדו ממני, כביכול אמר ויטע ה' אלהים..."] גם אלוהים עתיד למות אחרי שהוא נוטע. בזכות הערטילאיות המסוימת שבמדרש, הדומה לזו שיש בשירה, נהייתה השוואת הנטיעה והמוות של בני-האדם ושל אלהים מקובלת עלינו. 
    כמובן, גם השיתוף שעשו פיצג'רלד והמינגווי נהיֶה מתקבל על הדעת דווקא בזכות הערטילאיות, וגם מתבהר כך הדמיון המסוים בין השיתוף הזה שלהם ובין האיש תחת תאנתו טִלפן לאיש תחת גפנו.          
     עכשיו נדמה שכמו שהשירה יכולה להירָאוֹת אמיתית יותר מכל דבר, כך יכול השיתוף של פייסבוק הנפשות המתות להירָאוֹת אמיתי יותר מכמה שיתופים של הגופים המוחשיים החייםואולי בכל זאת הוא מעֵין אחרית הימים המופשטת שלנואחרית הימים המופשטת המתוקה שלנו.    

      

      
      
      




  • קראתי שסקוט פיצג'רלד והמינגווי שיתפו בדפי הפייסבוק שלהם אותו קישור. נזכרתי ב"האיש תחת תאנתו טִלפן לאיש תחת גפנו" של יהודה עמיחי, ולא  ידעתי לגמרי מדוע נזכרתי אמנם עמיחי כתב על מעֵין אחרית הימים, אבל לא על כך חשבתי.  
    בכל אופן, חשבתי שוב על החשיבות של ערטילאיות הדמויות של האמנוּת ושל הסִפרוּת, ועל חשיבות הערטילאיות של סקוט פיצג'רלד והמינגווי בפייסבוק
    ישראל דיבר השבוע על המדרש על אודות כי תבואו אל הארץ ונטעתם, שנאמר בו "אף אתם נטעו לבניכם, שלא יאמר אדם אני זקן, ולמחר אני מת, ולמה אני יגע בשביל אחרים......אמר הקב"ה לישראל למדו ממני, כביכול אמר ויטע ה' אלהים גן בעדן מקדם [בראשית ב ח]". 
    ישראל  אמר שבהשוואה שעושה המדרש ["...למדו ממני, כביכול אמר ויטע ה' אלהים..."] גם אלוהים עתיד למות אחרי שהוא נוטע. בזכות הערטילאיות המסוימת שבמדרש, הדומה לזו שיש בשירה, נהייתה השוואת הנטיעה והמוות של בני-האדם ושל אלהים מקובלת עלינו. 
    כמובן, גם השיתוף שעשו פיצג'רלד והמינגווי נהיֶה מתקבל על הדעת דווקא בזכות הערטילאיות, וגם מתבהר כך הדמיון המסוים בין השיתוף הזה שלהם ובין האיש תחת תאנתו טִלפן לאיש תחת גפנו.          
     עכשיו נדמה שכמו שהשירה יכולה להירָאוֹת אמיתית יותר מכל דבר, כך יכול השיתוף של פייסבוק הנפשות המתות להירָאוֹת אמיתי יותר מכמה שיתופים של הגופים המוחשיים החיים. ואולי בכל זאת הוא מעֵין אחרית הימים המופשטת שלנו, אחרית הימים המופשטת המתוקה שלנו.    

      

      
      
      
     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה