יום שני, 2 באוקטובר 2023

זַרְעֲךָ [שיחות על קהלת עם ישראל פיבקו]


עוד קראנו ״בן האמה מוכרים ובן העבד קונים, בין אלו ובין אלו נמכר יוסף״, ולא ידענו למה בן האָמָה מוכרים ובן העבד קונים, אבל חשבנו בן האמה מוכרים כי יש בו סכנה כי הוא נהיֶה חלק מתולדוֹת המשפחה, וכמו ב״גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת-בְּנָהּ״ שאמרה שרה כך נמכר בן האמה, ואילו בבן העבד אין סכנה כזאת. ולמה בין אלו לאלו נמכר יוסף, וישראל אמר ישראל תמיד רצו להיות מחוברים למצרַיִם ואלֹהים רצה לשלוט במצרים ולא הצליח, ומצרים היא האלטרנטיבה לישראל ולאלוהי ישראל, והקשר עם מצרַיִם הוא עם האָמָה [הגר המצריה שבנה הוא זרע אברהם] או עם העבד, כי בני ישראל נהיו עבדים במצרים, ויוסף כמעט עבד, והמכירה של יוסף נמצאת בין שני הקשרים של ישראל עִם מצרַיִם. 

ואחרי כן במדרש ״הורַד השבט למצרים״, ושוב בין ברית בין הבתרים [יָדֹעַ תֵּדַע כִּי-גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם] ומה שקרה אחר כך במצרים,  

ולא ברור מי הוא זַרְעֲךָ, ויכול להיות מישמעאל, מעֵשו ומאחרים, אבל היתה בחירה ויוסף הוּרַד מצרימה, והעם נהיו עבדים. והמדרש אומר הוּרַד השבט, יש שבט שבגללו כולם יֵרדו למצרים, והשבט הוא הצָריך להמשיך את העם, אמר ישראל, כי יוסף היה הבן האהוב, וגם, היה בו תיקון קין והבל כשביקש את בנימין אליו, את האח ממש. 

ובנימין הוא היחיד שנולד בארץ ישראל ויוסף רצה להעביר את ארץ ישראל למצרים.  והוא מימש את ההבטחה לאברהם רק דרכו ודרך בנימין, וכך, השבט במצרים הוא רק בני רחל. וכך היה צריך ליעקב להיות מִתחילה, רק עם רחל ובניה, אמר ישראל. והמדרש רואה קושי ויוצר משל, והמשל על הפרה שלא היתה מבקשת ליכנס אומר גורלו של יוסף הוא שיצר את גורלו של יעקב. העתיד, יוסף, נכפה על העבר, יעקב.

והתולדה של יעקב, יוסף, חשובה מיעקב. יעקב שחשב שהגלות אצל לָבָן תספיק לו נגרר למצרים אחרי יוסף. ובכל זאת, יוסף ירד בסד, נמכר, ויעקב ירד לא בסד, ואולי העגלות ששלח לו פרעה הן הסד, אמר ישראל, והמשכנו אחרי כן בעניין המשל.  

 

וב״אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה...״ תולדות יוסף כבר נהיוֹת העיקר. 

 

 

קהלת פרק י פסוק ז

(ז) רָאִ֥יתִי עֲבָדִ֖ים עַל־סוּסִ֑ים וְשָׂרִ֛ים הֹלְכִ֥ים כַּעֲבָדִ֖ים עַל־הָאָֽרֶץ:

 

מדרש תנחומא (בובר) פרשת וישב

ד"א ראיתי עבדים על סוסים, מדבר במדינים, והמדינים מכרו אותו אל מצרים (בראשית לז לו), אמר ר' אבין הלוי בר חמא בן האמה מוכרים ובן העבד קונים, בין אלו ובין אלו נמכר יוסף. ויוסף הורד מצרימה. הורד השבט למצרים, למה הדבר דומה, לפרה שהיו מבקשים להכניסה למקולין, ולא היתה מבקשת ליכנס, מה עשו, נטלו בנה (לבית המזבח) והכניסוהו למקולין, והתחיל בנה גועה, ונכנסה אמו אחריו שלא בטובתה, כך יעקב אבינו ובניו היו הפרה, שנאמר כי כפרה סוררה (הושע ד טז), ויוסף ירד תחלה למצרים, לקיים גזירה שנגזרה על הזקן שנאמר ועבדום וענו אותם...

 

בראשית: יג וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי-גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה