דמיינתי לי שרעיונות משחק השחמט ורעיונות ארץ לוח השחמט של "עליסה בארץ המראָה", ארץ דמויוֹת הנפשות החיות ודמויוֹת כלֵי השחמט ושוויוֹן דמויות הנפשות ודמויות החֲפָצִים, זָרְחוּ במחשבתו של מרסל דושאן כשתיאר לו איך חֲפָצִים מוכנים יכולים להיות ליצירוֹת אמנוּת כשהם מונָחים על ארץ האמנוּת.
דמיינתי שכל האפשרויות שניסה להשיג בציור [כמו ב"עירוֹם יורד במדרגות מס '2" ] נהיו בעיניו טְפֵלוֹת אל מול אפשרויות ההִשתנוּת וההִתחלפוּת הגדולות שיוכלו להיות לחפצים "רֶדִי מֵייד" על ארץ האמנוּת, על "לוח השחמט" של האמנוּת, ושאחרי כן כבר דימה לו שירעיש את העולם.
לא כמו בן זומא שהרעיש את העולם על "ויעשֹ אלהים את הרקיע", על שאלֹהים לא יָכֹל להעתיק לכאן את השֹפה של יצירת האור, השֹפה של "יְהִי" הראשון [ונאלץ לעשות את הרקיע], אלא רק בגלל דברים שקבעו בני אדם.
ואל מול הרעשַת העולם של בן זומא נהיים גם הדמיונות האלה שלי טפֵלים.
[בראשית: וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר; וַיְהִי-אוֹר.
ו וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם, וִיהִי מַבְדִּיל, בֵּין מַיִם לָמָיִם. ז וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת הָרָקִיעַ, ]
["ויעשֹ אלהים את הרקיע, זה אחד מן המקראות שהרעיש בן זומא את העולם, ויעש אתמהא...", בראשית רבה פרשת בראשית]
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה