יום שלישי, 11 בספטמבר 2018

תִּכְנוּן הגַּן.


...ברשימות שהוקדשו לרישומים הפיגורטיביים הוא כתב: אני "גונב" אותם מן האמנוּת, מציוּרי הצמחים של המסעות הגדולים וממגדירֵי הצמחים, והרישום הלא משוכלל שלי שומר על מרחק הכרחי בינו ובין הרישומים של האמנים הגדולים. אני מקווה שהוא מראֶה את הדרך העוברת מהם אליו. את עלֵי האלון רשמתי כמובן בגיר סנגווין. הסנגווין מקרב את עלי האלון אל הנפשות שלנו. ראיתי בעיני רוחי את חורשות האלונים בצפון כאילו צוירו בצבע הסנגווין, מצטרפות אל הזיכרונות החמימים שלנו. 
ענף האורן נתמך בסבלנות בקני במבוק. לאִטו הוא לומד להישען עליהם ולסמוך על אורך-הרוח של הגן. במקום שממנו הוא בא עובדות נשים במטפחות כחולות בין העצים, ומרחוק הן נראות שלווֹת כמו עצי הגן. 
כמה מפרחי השזיף מתחילים להיפתח, אחרים פתוחים לגמרי, פונים כלפי מעלה, כלפי מטה, ניצבים גב אל גב או על צדם, או עומדים להשיר את עליהם. לכמה שעות אימון ולכמה סבלנות נזקקו המציירים של פרחי השזיף. [מתוך כרישוּם התקבצוּת העלים]. 

כאילו תִּכְנוּן הגַן יוכל להביע את מה שהציוּר מַבִּיעַ, בלי ממשוּת הגן, רק החֶזיוֹנוֹת, וכל צמחיו המצוירים יהיו חזיונות, ויימָצאוּ בחֶבְרַת חזיונוֹת הצמחים והדוממים והנופים והדמויות וההפשטוֹת והסתירוֹת של הציוּר, חברת אלו שאינם מתים, כמו בתוך הִתעלוּת, ובכל זאת יהיה איזה דבר הכוסס קצת את הלב, כמין עצב וכמין עֶרגה, כי כשתכנוּן הגן יתרחק כל כך מן הגן הממשי, הוא גם ירצה כל כך להמשיך ולהזכיר אותו.    





                     

                   ליאונרדו דה וינצ׳י. LEONARDO DA VINCI (VINCI 1452-AMBOISE 1519)

Oak (Quercus robur) and dyer's greenweed (Genista tinctoria) c.1505-10

Red chalk with touches of white heightening on pale red prepared paper | 18.8 x 15.4 cm (sheet 



                                            


          

Rachel Ruysch - Still-Life with Bouquet of Flowers and Plums 


                    

                             







                                                       

     


     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה