יום רביעי, 7 ביוני 2017

עוד על ההעתקים של רובֶנס או: בשבח ההעתקים.


 [“as a tireless scholar of bygone art, Rubens had the opportunity to admire Titian’s paintings during his stay in Madrid and copied many of them”. Fundación Iberdrola España
בזמן ששהה במדריד היתה לרובֶנס, לומֵד לא נלאֶה של אמנוּת קודם זמנו, ההִזדמנוּת להעריך את ציוּריו של טיציאן, והוא העתיק רבים מהם].

ההעתקים האלה לא מצטטים את הציוּרים של טיציאן ולא "מִתכתבים" אִתם, אלא  הם כעֵין הופעה חדשה שלהם בתוך העולם, כמעט הִתגלוּת חדשה שלהם. 
ההעתקים כמו ממלאים את העולם בהופעות ובהתגלויות חדשות, קצת כמו שהעננים והמלאכים והאור הבוקע ממלאים את שְמֵי הציוּר. בהשוואתם לְמה שבשמֵי הציוּר נהיים ההעתקים וההופעות החדשות לְמתבוננים על הציוּרים המקוריים מן השמַיִם הגדולים דיים, הרחבים דיים. 
בחסד ובאהבה, אני חושבת. כן, ההעתקים לא רק זוכים בחסד הציורים המקוריים אלא גם מעניקים לציורים המקוריים את חסד השמים הרחבים דיים ואת רוחב הלב. 
יחד הם יוצרים מעֵין תולָדות, מעֵין הִתרַבּוּת בתוך הזמן. 

תווי הפָּנִים השונים בציוּר " YOUNG WOMAN IN A FUR WRAP (AFTER TITIAN)  "  של רובֶנס לא פוגמים ביכולת ההופעה [או ההִתגלוּת] החדשה, אני חושבת. הם כמעט מכריחים אותנו להתבונן שוב בפנים המצוירים ב" Woman in a Fur Coat  " של טיציאן כדי להבין את צמיחתה של ההופעה החדשה. לרגעים נדמֶה שתווי הפנים השונים אצל רובנס הם מין תעתוע, אבל הם חלק מן ההִתרבוּת בתוך הזמן.  


                                         
 
 ca. 1560-62.Rape of Europa טיציאן

רובנס  1628-29 [a copy of a 1562 work on the same subject by Titian.]

טיציאן  Woman in a Fur Coat 

רובנס  YOUNG WOMAN IN A FUR WRAP (AFTER TITIAN)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה