יום שבת, 25 באוקטובר 2025

שִׁגָּי֗וֹן לְדָ֫וִ֥ד [שיחות על תהִלים עם ישראל פיבקו]



ושִגָּיוֹן לא רק כמין מִזמור אלא גם כמַחְשֶבֶת הנפש, מחשבת השירה, חשבנו, ושִגיוֹנוֹת גם קצת כמו הֶגיוֹנוֹת, ולא ידענו מיהו כּוּש בן ימיני אבל הכותב יודע מיהו ויודע על האִשה הכושית של משה ויודע על כּוּש בן חָם. וימיני הוא בן שבט בנימין, ודיברנו על ״בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף״ שאמר יעקב, וישראל אמר גם שאול בֶּן-יְמִינִי היה טורף, מתחילתו, ויעקב ראה את הזאב כבר בילד הקטן שלו, ושבט בנימין הוא שבט של לוחמים, זה האופי שלהם, והאם אפשר לכבוש ארץ בלי אכזריות של זאב, ויעקב חשב שבני ישראל בחוזרָם לארץ ישראל יזדקקו לזאב הזה. 

ודיברנו גם על אכזריוּת אחרת, של שמעון ולוי בשכם, ולוי היה שבט הכּהנים, שהם אכזריים, אמר ישראל, וכשיוסף השאיר במצרַיִם את שמעון היה יעקב מוכן להפקיר אותו כי הוא הָרַג בשכם, והיה מין גִלְגּוּל של אכזריוּת. לפני אכזריוּת שבט בנימין. ולא כזאב. 

וחזרנו לשאול על כּוּש בן ימיני, והיה נדמה לנו שהוא כמין דִמיוֹן בתוך שִגיוֹנוֹת.   

 

תהִלים ז: (א) שִׁגָּי֗וֹן לְדָ֫וִ֥ד אֲשֶׁר־שָׁ֥ר לַיקֹוָ֑ק עַל־דִּבְרֵי־כ֝֗וּשׁ בֶּן־יְמִינִֽי:

 

בראשית מט: בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף 

 

בראשית י:  וּבְנֵי, חָם--כּוּשׁ וּמִצְרַיִם, וּפוּט וּכְנָעַן ז וּבְנֵי כוּשׁ--סְבָא וַחֲוִילָה, וְסַבְתָּה וְרַעְמָה וְסַבְתְּכָא; וּבְנֵי רַעְמָה, שְׁבָא וּדְדָן ח וְכוּשׁ יָלַד אֶת-נִמְרֹד; 

 

שמואל א ט:  וַיַּעַן שָׁאוּל וַיֹּאמֶר, הֲלוֹא בֶן-יְמִינִי אָנֹכִי

 

בראשית לד: וַיִּקְחוּ שְׁנֵי-בְנֵי-יַעֲקֹב שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אֲחֵי דִינָה אִישׁ חַרְבּוֹ, וַיָּבֹאוּ עַל-הָעִיר, בֶּטַח; וַיַּהַרְגוּ, כָּל-זָכָר כו וְאֶת-חֲמוֹר וְאֶת-שְׁכֶם בְּנוֹ, הָרְגוּ לְפִי-חָרֶב; וַיִּקְחוּ אֶת-דִּינָה מִבֵּית שְׁכֶם, וַיֵּצֵאוּ כז בְּנֵי יַעֲקֹב, בָּאוּ עַל-הַחֲלָלִים, וַיָּבֹזּוּ, 

 

 וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל-שִׁמְעוֹן וְאֶל-לֵוִי, עֲכַרְתֶּם אֹתִי, לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ, 

 

 

                                                


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה