יום שני, 16 ביולי 2018

הִתְעַלּוּת הַצְּבָעִים. ודמוּת זעירה בָּעוֹלָם [ על "הבוקר אחרי המבול – משה כותב את ספר בראשית" של טרנר].


כאילו דמותו המצוירת של משה זעירה כל כך רק בגלל גודל העולם, אבל הרי ישנו גם הרצון שתהיה זעירה כל כך, כאילו היא נספחת אל הציוּר והיא מין חריגה בתוך הציוּר הנבנֶה על ידי הצְבָעִים המִסתחררים המִתמוגגים המתבהרים העולים השוקעים הנפוגים, ואסור לה להפריע לתבניוֹת הצבע האלו הקובעות את הציור כולו, היא רק יכולה לנסות למצוא לה מין אחיזה בתוך הִסתחררוּת הצבעים וההִתמוגגוּת שלהם. כמו אחיזה ביקום. 

וספר "בראשית", המתאר את בריאת העולם ואת המבול ואת היום שאחרי המבול, ואינו העולם ואינו המבול והיום שאחריו, גם איננו המשפיע על מַעֲשֵֹי הצְבָעִים והציור. הציור [כמו הציור "צל וחושך - הערב של המבול"] צריך להגיע אל הנשֹגב שלו בלי ספר "בראשית".         
  
ועוד משהו. ברישום "כומתת סייסים על הדשא" של יוזף בוֹיס ישנו מין דמיון קצת מטריד לרעיון הדמות הזעירה, דמיון הפרט הקטן בתוך השטח הגדול, אבל הרי זה דמיון פעוט, כי הרישום "כומתת סייסים על הדשא" לא מחפש את גודלו של העולם אלא את גודלו של האדם. [יוזף בויס אמר שתוכן הרישומים שלו הוא החירות האנושית, שהיא השאֵלה הבסיסית של האמנוּת, "גם אם כל מה שאתה רואה הוא כומתת סייסים על הדשא..."].    

[ציטוט דברי בויס מ"קו" 8]    


כומתת סייסים על הדשא  1969


                                                         
  

 William Turner Shade and Darkness - the Evening of the Deluge   טרנר. צל וחושך - הערב של המבול.






     

William Turner    'Light and Colour (Goethe's Theory), The Morning after the Deluge - Moses writing the Book of Genesis'. אור וצבע - הבוקר אחרי המבול - משה כותב את ספר בראשית. טרנר. 

  



                   
      
         יוזף בויס. כומתת סייסים על הדשא  1969 רישום. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה