יום שני, 9 ביולי 2018

בעקבות מחשְבות ביקורת על אחד מציורי המבול של טֶרנר, "אור וצבע – הבוקר אחרי המבול - משה כותב את ספר בראשית".

...בזמן שחשבתי שצורת העיגול המוארת  ב"הבוקר אחרי המבול - משה כותב את ספר בראשית" היא סיבת חולשתו של הציור, ושאלתי בלבי מדוע נזקק טרנֶר למה שנראֶה כסִמליוּת, חשבתי גם על הצורות המעגליות הלא סמליוֹת ברישוּמֵי השיטפונות של ליאונרדו דה וינצ'י, שיכלו להאיר באור קצת אחר את הציוּר של טרנר. 
באותו זמן, כשהיה נדמה לי שלא אסע עוד אל מקומות רחוקים, נזכרתי במוזיאון לאמנוּת יפנית קלאסית בקיוֹטוֹ, שהלכתי אליו  בתוך גשם דק, ושראיתי בו את בגדי הקימונו הגדולים העומדים כמו פסלים ואת הרישומים והציורים המחמירים והמתפרצים כאחת. 
ביציאה מן המוזיאון, כששאלתי בחור צעיר שהסיע אדם נכה בכיסא  גלגלים על מקום תחנת התחתית, חייך אלי במין לגלוג האדם הנכה, ששערו הארוך היה אסוף לו מאחור, והראה לי את הדרך. היה נדמה לי שלא נראָה כלל כיפני אף על פי שהיה כמעט בן דמותו של הרופא אדום הזָקָן מהסרט של קורוסאווה. וזמן רב עוד המשכתי לחשוב עליו, והצטערתי על כך שלא פניתי אליו. עכשיו חשבתי גם על מראֵה היער לצד הכביש שירד מן המלון, שבעומקו היתה לחות האזוב. 
גם בציור "ירידת מי-המבול" של תומס קוֹל מופיע האור הגדול, הנראֶה מבעד לפתח המעוגל, ונדמה שהאור והנוף הוורדרד במרחק מראים את התגלוּתוֹ של חסד גדול. 
וגם בתחריט של ג'ון מרטין, "ערב המבול" מ-1828, נראה האור הבוקע מבעד לצורות המעוגלות, הנסחפות, אבל כאן מוארת התגלוּתוֹ של האסון. ג'ון מרטין, הצייר הרומנטי, צייר את עיגול האור הבוקע גם בציורי החורבן של סדום ועמורה ושל פומפֵי, וגם בציור מכות מצרים. 
לרגעים נדמה לי שהציורים האלה עם התפרצוּת האור הגדולה שונים כל כך מהרישומים ומהציורים היפניים, אבל הרי גם בהם יש חומרה, שבה הם דנים את עצמם, ושבה גם הכרַת מורא ההתגלויוֹת. 


[באתר מוזיאון ישראל נכתב שאנחנו מוזמנים לחפש את השמות שלנו בספרֵי הטלפונים שביצירה " מנויי הטלפון", של כריסטיאן בולטנסקי, ש"בהשאלה אפשר לראות בה גם מימוש של ספרי חיים וספרי מתים". 
והרי כך כמעט נוכל לדמות לנו שניתנה לנו הקִרבה הגדולה אל האמנוּת. 
י' ואני דיברנו על " וְהִפְשִׁיט אֶת הָעֹלָה" בספר "ויקרא", וכמעט נראו לנו העירוֹם של האדם בהפשטַת העולָה ומותו של האדם במותו של בן-הבָּקָר. העור הנִפשט, העירוֹם והמוות בתוך ההִתקרבוּת הנכספת אל אלֹהים. 
אבל היצירה "מנויי הטלפון", עם השמות שלנו, כמעט עצמנו, תוכל להיות קרובה לנו כל כך בלי הפשטת העור, בלי העירום ובלי מוֹת בן-הבקר ומוֹתֵנוּ. בקַלּוּת.]     

["ה וְשָׁחַט אֶת-בֶּן הַבָּקָר, לִפְנֵי יְהוָה; וְהִקְרִיבוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים, אֶת-הַדָּם, וְזָרְקוּ אֶת-הַדָּם עַל-הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב, אֲשֶׁר-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵדו וְהִפְשִׁיט אֶת-הָעֹלָה; ..."   ויקרא א
  



  •                           
       

The Evening of the Deluge    ג׳ון מרטין

John Martin


                                        

        Light and Colour (Goethe's Theory) – The Morning after the Deluge – Moses Writing the Book of Genesis is an oil painting by the English painter Joseph Mallord William Turner (c.1775–1851), first     הבוקר אחרי המבול - משה כותב את ספר בראשית. טרנר. 

               




          The Subsiding of the Waters of the Deluge תומס קול

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה