יום שני, 8 ביוני 2020

שלא תשַנֶּה את השָֹפָה כולה [שיחות עם ישראל פיבקו]

נזכרנו באבק לשון הרע ובאבק זכוּת כשדיברנו על כינוּי נֵדֶר שהוא כנדר, כי הרחבת הנדר על ידי הכינוי היא קצת כמו על ידי אָבָק, שהוא מתפשט מאליו, ואינו  נראֶה באופן ברור לגמרי, ובכל זאת יש לו צורה, כמו לצל, וחשבנו שכינוי נֵדֶר הוא כמין אבק נֵדֶר. 
ישראל אמר חז"ל רצו להרחיב את שְֹפַת הנֵדֶר כדי לקדש אותה בְּעוֹלָם שאין בו נבוּאה ואין בו בית מקדש וכהן בשביל הקדוּּשה, ואי אפשר בו לראות את הקשר החזק של הנדר אל אלֹהים, והם יצרו את הכינויים של הנדרים, שבהם האדם, כצֶלֶם אלֹהים, והשָֹפָה שלו הם מקור הכוח של הנדר. 
ומפני שהכינויים יכולים להתפשט כל כך במרחב, כמעט כאבק, או כצורת צל, עומד מולם, כנגדם, הצורך בזהירוּת בשְֹפַת הנדר, שלא תשַנֶּה את השָֹפָה כולה. 
ודיברנו על השמות של אלֹהים, וישראל אמר שאינם אומרים מהו אלֹהים, אלא הם ככינויים, וב"מַה-שְּׁמוֹ, מָה אֹמַר אֲלֵהֶםיד וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-מֹשֶׁה, אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה; וַיֹּאמֶר, כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, אֶהְיֶה, שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶםטו וַיֹּאמֶר עוֹד אֱלֹהִים... יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב, שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם; זֶה-שְּׁמִי לְעֹלָם", מהו השם, האם הוא כמו כינויי נדרים או כמו נדרים? וחשבנו שמפני שכל שמות אלֹהים הם ככינויים הם מהדהדים ב"כינוּיי נְדָרִים כִּנְדָרִים" שבמִשְנָה, ונדמה אז שגם הנדרים עצמם כאן לא לגמרי ברורים, כמו אלֹהים, אף על פי שבספר במדבר הם מופיעים כברורים.

[מסכת נדרים. משנה. פרק א
א,א  כל כינויי נדרים כנדרים, חרמים כחרמים, שבועות כשבועות, נזירות כנזירותהאומר לחברו, מודר אני ממך, מופרש אני ממך, מרוחק אני ממך, שאיני אוכל לך, שאיני טועם לך--אסור;]

[ שמות ג: וְאָמְרוּ-לִי מַה-שְּׁמוֹ, מָה אֹמַר אֲלֵהֶםיד וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-מֹשֶׁה, אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה; וַיֹּאמֶר, כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, אֶהְיֶה, שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶםטו וַיֹּאמֶר עוֹד אֱלֹהִים אֶל-מֹשֶׁה, כֹּה-תֹאמַר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב, שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם; זֶה-שְּׁמִי לְעֹלָם,]




                               

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה