יום שבת, 24 באוגוסט 2019

יְדַמֶּה לו שמִחוּץ לַמַּחֲנֶה ...[שיחות עם ישראל פיבקו]


 ... מֹשֶה החליט שאלֹהים יבוא לאֹהֶל, שהאֹהֶל יהיה אֹהֶל מוֹעֵד, התוועדות, של אלֹהים, אמר ישראל כשדיברנו על "ומשה יקח את האהל ונטה לו מחוץ למחנה הרחק מן המחנה וקרא לו אהל מועד והיה כל מבקש יהוה יצא אל אהל מועד"[שמות לג]. ושאלנו על "מחוץ למחנה", ונזכרנו במחלות המוּצאות אל מחוץ למחנה. 
ואחרי כן, האֹהֶל האחר, "וידבר יהוה אל משה לאמר ביום החודש הראשון באחד לחודש תקים את משכן אהל מועד. ושמת שם את ארון העדוּת וסכֹת על הארון את הפרוכת...", ואז גם "ולא יכול משה לבוא אל אהל מועד כי שכן עליו הענן וכבוד יהוה מלא את המשכן"
ובכל זאת, כבר נהיָה משה כמו אלֹהים, נגלֶה ונסתָר, כי "וְרָאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-פְּנֵי מֹשֶׁה כִּי קָרַן עוֹר פְּנֵי מֹשֶׁה; וְהֵשִׁיב מֹשֶׁה אֶת-הַמַּסְוֶה עַל-פָּנָיו עַד-בֹּאוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ. " [לד,לה]. 
וחשבתי אחרי כן עוד על המחלות שהוצאו אל מחוץ למחנה, ועל הכֹּהֵן שהיה רואה את הנְגָעִים, ושהיה קרוב מאד אל הדבר שהיה צריך להיות מוּצָא אל מחוץ למחנה, ורחוק ממנו מאד, ועל הרופא שאולי יוכל לרפא מן המחלות האלו, אבל לא תהיה לו ידיעַת הקרוב כל כך והרחוק כל כך, לא תהיה לו הידיעה שיש לכהן, ידיעת המרחק והקִרבה של הטמא והמרחק והקִרבה של הטהור. אולי יְדַמֶּה לו שמחוּץ למחנה הרחק מן המחנה הוא המרחק הגדול.     


[ויקרא יג כָּל-יְמֵי אֲשֶׁר הַנֶּגַע בּוֹ, יִטְמָא--טָמֵא הוּאבָּדָד יֵשֵׁב, מִחוּץ לַמַּחֲנֶה מוֹשָׁבוֹ
יד,א וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹריד,ב זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע, בְּיוֹם טָהֳרָתוֹוְהוּבָא, אֶל-הַכֹּהֵןיד,ג וְיָצָא, הַכֹּהֵן, אֶל-מִחוּץ, לַמַּחֲנֶה; וְרָאָה, הַכֹּהֵן, וְהִנֵּה נִרְפָּא נֶגַע-הַצָּרַעַת, מִן-הַצָּרוּעַ.]

[שמות: וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת-הָאֹהֶל וְנָטָה-לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, הַרְחֵק מִן-הַמַּחֲנֶה, וְקָרָא לוֹ, אֹהֶל מוֹעֵד; וְהָיָה, כָּל-מְבַקֵּשׁ יְהוָה, יֵצֵא אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד, אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה.  
לג,ט וְהָיָה, כְּבֹא מֹשֶׁה הָאֹהֱלָה, יֵרֵד עַמּוּד הֶעָנָן, וְעָמַד פֶּתַח הָאֹהֶל; וְדִבֶּר, עִם-מֹשֶׁה.  
מ,א וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹרמ,ב בְּיוֹם-הַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ, תָּקִים, אֶת-מִשְׁכַּן אֹהֶל מוֹעֵד.
מ,לד וַיְכַס הֶעָנָן, אֶת-אֹהֶל מוֹעֵד; וּכְבוֹד יְהוָה, מָלֵא אֶת-הַמִּשְׁכָּןמ,לה וְלֹא-יָכֹל מֹשֶׁה, לָבוֹא אֶל-אֹהֶל מוֹעֵד--כִּי-שָׁכַן עָלָיו, הֶעָנָן;]


                                     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה