יום שני, 15 ביולי 2019

"... מתחיל להתבונן אל גוויעתו ואל פקודת כל הארץ אשר נפקדה עליו," ["יוסף ואחיו"]


" בהשתוממוּת אנו רואים כי סיפור זה נוטה ומתקרב אל סופו....מתחיל להתבונן אל גוויעתו ואל פקודת כל הארץ אשר נפקדה עליו, כשם שעשה יעקב בהתקרב קצן של שבע עשרה השנים  ....מעולם לא התכוון להאריך ימים אחרי יעקב או אולי רק במידה שתינתן לו היכולת לספר את מותו..." כתב תומס מאן לקראת סוף "יוסף ואֶחָיו" על המסופר בספר בראשית, כי ספר בראשית לא האריך את הסיפור אחרי מות יעקב, את תיאוּר חיי יוסף, ותומס מאן עצמו לא האריך כאן את הסיפור והתיאור, כאילו איחד כאן את סוף "יוסף ואֶחָיו" שלו עם סוף ספר בראשית. 
וכמו בספר בראשית כאילו התאחדו גם כאן תולדות יעקב ותולדות יוסף, או חיי יעקב וחיי יוסף, כי כבר היו כמתאחדים, מלכתחילה, ב"אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה...", כאילו תולדות יעקב ותכלית חייו התאחדו עם תכלית חיי יוסף. והסיפור יָכֹל להגיע במהרה אל קִצּוֹ אחרי מות יעקב, אל "וַיֵּשֶׁב יוֹסֵף בְּמִצְרַיִם ,הוּא וּבֵית אָבִיו..." ואל מות יוסף. אחרי ההגעה אל התכלית. 
עכשיו, בסוף הקריאה, אני מתארת לי שתומס מאן, שלא האריך את תיאור חיי יוסף אחרי מות יעקב בסִפרוּת שלו, ראה מלכתחילה איך כמעט התאחדו תולדות חיי יעקב ותולדות חיי יוסף כבר ב"אלה תולדות יעקב, יוסף בן שבע עשרה שנה..". מתמיהה וגם כמעט מובנת מאליה ידיעתו של תומס מאן הנפרשֹת כארץ רַבָּה.

  [מה אעשה עכשיו בלי תומס מאן. אלך אל הסיפורים הקצרים של טרומן קפוטה.

[בראשית:   אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן,, 

וַיְכַל יַעֲקֹב לְצַוּות אֶת-בָּנָיו, וַיֶּאֱסֹף רַגְלָיו אֶל-הַמִּטָּה; וַיִּגְוַע, וַיֵּאָסֶף אֶל-עַמָּיו... 

וַיֵּשֶׁב יוֹסֵף בְּמִצְרַיִם, הוּא וּבֵית אָבִיו; וַיְחִי יוֹסֵף, מֵאָה וָעֶשֶׂר שָׁנִיםנ,כג וַיַּרְא יוֹסֵף לְאֶפְרַיִם, בְּנֵי שִׁלֵּשִׁים; גַּם, בְּנֵי מָכִיר בֶּן-מְנַשֶּׁה--יֻלְּדוּ, עַל-בִּרְכֵּי יוֹסֵףנ,כד וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו, אָנֹכִי מֵת; וֵאלֹהִים פָּקֹד יִפְקֹד אֶתְכֶם ]

["יוסף ואחיו", כרך ג' עמ' 319 : " בהשתוממות אנו רואים כי סיפור זה נוטה ומתקרב אל סופו.... מתחיל להתבונן אל גוויעתו ואל פקודת כל הארץ אשר נפקדה עליו, כשם שעשה יעקב בהתקרב קצן של שבע עשרה השנים  ....מעולם לא התכוון להאריך ימים אחרי יעקב או אולי רק במידה שתינתן לו היכולת לספר את מותו..."   ספרית פועלים, מגרמנית מרדכי אבי שאול]




                                                 

דיוקן טרומן קפוטה. רישום.  
Truman Capote 1964, הגלריה הלאומית לפורטרט. וושינגטון.     




   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה