יום רביעי, 8 בספטמבר 2021

פּרישה מפְּרוּ וּרְבוּ. עָנְיֵנוּ. [שיחות עם ישראל פיבקו]

 

מַגָּעים ידועים של השֹפה בין עֹנִי עִנּוּי ועֲנָוָה ממלאים את עָנְיֵנוּ. ביום שלפני התחלת השנה דיברנו עליהם ועל המדרש ״וַיַּרְא אֶת עָנְיֵנוּ - זו פְּרִישׁוּת דֶּרֶךְ אֶרֶץ״. 

העֹנִי של בני ישראל במצרַיִם הוא פרישוּת מינית, אמר ישראל, ויש פה נגיעה ולא נגיעה ב״וידע אלֹהים״. ודיברנו על מִצוַת פְּרוּ וּרְבוּ, כי אם אלֹהים לא מצוֶה אין פריָה ורביָה. ובעצם זאת כפייה מאלֹהים, כי מִצוָה אפשר לא למלא. ולמה בני ישראל פרשו מדרך ארץ, מתפקיד האדם להחליף את אלֹהים ב״פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ ״, מהתפקיד של אלֹהים שניתַן להם, אמר ישראל. כי אלֹהים נתן למצרים ולפרעה לשלוט בעולם, אמר, ובני ישראל ניסו, אחרי הצעקות, לשכנע את אלֹהים על ידי פרישוּת דרך ארץ. על ידי פרישה מדרך ארץ שאלֹהים קבע. 

[על ידי קביעת עָנְיָם, שלהם].  

 

[

וַיַּרְא אֶת עָנְיֵנוּ - זו פְּרִישׁוּת דֶּרֶךְ אֶרֶץ, כְּמָה שֶׁנֶּאֱמַר: וַיַרְא אֱלהִים אֶת בְּני יִשְׂרָאֵל וַיֵּדַע אֱלהִים. 
[שמות ב כג וַיְהִי֩ בַיָּמִ֨ים הָֽרַבִּ֜ים הָהֵ֗ם וַיָּ֨מָת֙ מֶ֣לֶךְ מִצְרַ֔יִם וַיֵּאָֽנְח֧וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֛ל מִן־הָֽעֲבֹדָ֖ה וַיִּזְעָ֑קוּ וַתַּ֧עַל שַׁוְעָתָ֛ם אֶל־הָֽאֱלֹהִ֖ים מִן־הָֽעֲבֹדָֽה׃ כדוַיִּשְׁמַ֥ע אֱלֹהִ֖ים אֶת־נַֽאֲקָתָ֑ם וַיִּזְכֹּ֤ר אֱלֹהִים֙ אֶת־בְּרִית֔וֹ אֶת־אַבְרָהָ֖ם אֶת־יִצְחָ֥ק וְאֶֽת־יַעֲקֹֽב׃ כה וַיַּ֥רְא אֱלֹהִ֖ים אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַיֵּ֖דַע אֱלֹהִֽים׃ {ס}

 

                                             


 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה