יום שני, 12 ביולי 2021

הִמשיכוּ להיות עובדֵי עבודה זרה [שיחות עם ישראל פיבקו על ההגדה]

 


מִתְּחִלָּה עובְדֵי עֲבודָה זָרָה הָיוּ אֲבותֵינוּ, ואפשר ש״מִתְּחִלָּה״ הוא שהִמשיכוּ להיות עובדי עבודה זרה, ויש כאן מדרש מסתמך על מדרש, כמעט כהיסָמכוּת על חִיּוּת גדולה, על חַיֵּי המדרש, ״תרח עובד צלמים פעם אחת יצא (תרח) למקום אחד הושיב אברהם מוכר תחתיו...״, ואומרים חז״ל שהטבע של הבית של אברהם הוא למכור פסלים. שתרח היה אחראי על העבודה הזרה. ובהיסמכות על מדרש שלהם הם טוענים שלעם ישראל יש נטייה לעבוד עבודה זרה, ושתרח, שהוא מאבותינו, קבע את אופי העם כעובדי עבודה זרה. ויהושע מספר להם את תולדות העבודה הזרה שלהם, של העם, שאין לה סוף, ״...אֲבותֵיכֶם מֵעולָם, תֶּרַח אֲבִי אַבְרָהָם וַאֲבִי נָחור, וַיַּעַבְדוּ אֱלהִים אֲחֵרִים..״. 

ובשיחה שלנו דיבר ישראל על הקושי לדעת מהי עבודה זרה, ולדעת אם זו עבודה זרה או לא, ולמי זרה, כי בעבודת אלֹהים קשה לזהות אם היא זרה או לא. ויכולה להיות עבודת אמת שהיא זרה לאל האחד הזה, אבל גם האל האחד הזה משתנֶה, ובהסתכלות לאחור אפשר לדעת מתי היתה עבודת אמת ומתי עבודה זרה. והזכרנו את בני אהרון שלקחו את האש מעצמם לעשות את הענן שהוא בעצם ענן של אלֹהים, ניסו להחליף את אלֹהים, וזאת היתה האש הזרה. וישראל אמר עבודה זרה היא קִלקוּל בתוך עבודת אלֹהים. ונבואת שקר היא עבודה זרה. דיבור בשם אלֹהים כאילו הוא דיבר. תמיד יש שקר או זיוף בעבודה זרה.

והיא נמצאת ביסודות האמונה ולא בספקנוּת, אמר, והיא מסוכנת לאלֹהים. כי כמו אצל בני אהרון, כאילו ישנה היכולֶת להחליף את אלֹהים. 

ובדברי יהושע יָרְדוּ מִצְרָיִם, ירדו אל המקום של עבודה זרה. 

 


 

[מִתְּחִלָּה עובְדֵי עֲבודָה זָרָה הָיוּ אֲבותֵינוּ, וְעַכְשָׁיו קֵרְבָנוּ הַמָּקום לַעֲבדָתו, שֶׁנֶּאֱמַר: 
וַיאמֶר יְהושֻעַ אֶל כָּל הָעָם, כּה אָמַר ה' אֱלהֵי יִשְׂרָאֵל: בְּעֵבֶר הַנָּהָר יָשְׁבוּ אֲבותֵיכֶם מֵעולָם, תֶּרַח אֲבִי אַבְרָהָם וַאֲבִי נָחור, וַיַּעַבְדוּ אֱלהִים אֲחֵרִים. וָאֶקַח אֶת אֲבִיכֶם אֶת אַבְרָהָם מֵעֵבֶר הַנָּהָר וָאולֵךְ אותו בְּכָל אֶרֶץ כְּנָעַן, וָאַרְבֶּה אֶת זַרְעו וָאֶתֵּן לו אֶת יִצְחָק, וָאֶתֵּן לְיִצְחָק אֶת יַעֲקב וְאֶת עֵשָׂיו. וָאֶתֵּן לְעֵשָׂו אֶת הַר שֵּׂעִיר לָרֶשֶׁת אתו, וְיַעֲקב וּבָנָיו יָרְדוּ מִצְרָיִם. ]

 

[ויקרא י : א וַיִּקְחוּ בְנֵי-אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ, וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ, וַיָּשִׂימוּ 

עָלֶיהָ קְטֹרֶת; וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי יְהוָה, אֵשׁ זָרָה--אֲשֶׁר לֹא צִוָּה, אֹתָם]

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה