יום שבת, 22 באוגוסט 2020

[14]שיחות עם ישראל פיבקו על "מאמר על עניין צורך הצִמְצוּם" של הרב יהודא ליאון אשכנזי

השוויתי בלִבִּי את הכתיבה שלי על החיבוּר הזה לרישוּמֵי לימוּד והכנה. חלקֵי רישוּם, חלקיקֵי רישום, פתיתֵי בהירוּת, פתיתֵי כישלון, ובכל זאת גם השאיפה אל הבעַת רושמוֹ של רעיון. וניסיתי אחרי כן לתאר לי ש"רישומי הלימוּד וההכנה" האלה שלי, הלא גמורים, מתאימים באופן חלקי לחופשיוּת השיחות שלנו ולחופשיוּת תנועת הרעיונות שבחיבור. 

"לאט לאט לרגל המלאכה אשר ברא אלהים לעשות, ולאו דווקא דרך פתאם יחד " כתוב בו, ו"לאט לאט" מתכוון להִשתלשלוּת העולמות. מצִמצוּם ומאור אינסוֹף, ובין אור אינסוף והמציאוּת. העולמות, בהדרגה, ולכל עולם מעמד משלו. ודיברנו מעט גם על ריבוי האלים היוונים, כי זה ריבוי עולמות. ולכל אל יווני יש מידה. כל אל יווני הוא מידה. וזאת ההדרגתיות כדי לתת לכל תופעה להתקיים כנפרדת, אמר ישראל, אבל התרבות היוונית לא הכירה בקיום כל התופעות מאותו מקור, ובכך היא עבודה זרה. זאת זרוּת לרעיון ההשתלשלות. 

ו"לאו דווקא דרך פתאם יחד" הוא דיון של מניטו עם עצמו, אמר ישראל, והרי יש בכל זה סכמה, מין שרטוט, ולא כרונולוגיה, למרות ההשתלשלות היכולה להיראות ככרונולוגיה, ומניטו, השואל על השם אֱלֹהֵי יִשְֹרָאֵל ומהו היִחוּד של עם ישראל, אומר עם ישראל בא לעולם כדי ללַמֵּד על האל האחד, כל עם ישראל הוא ביטוי לאל אחד, כי יש בו כל התופעות שבעולם, כי הוא יכול להכיל את כל התרבויות, ותמיד בגלות, תמיד כל תרבות נמצאת בו. הוא ריבוי של כל העמים אבל הוא עם אחד. וכן, הוא מייצג את כל הרבדים של אלֹהים, הוא כלי, כהן לוי ישראל, וגם ציבור, צדיקים רשעים ובינונים. כל הרבדים בו, וכך הוא מייצג את כל המדרגות שבעולם, את כל העולמות שנבראו. הוא מייצג האל האחד, מייצג כל העולמות. 

וכך, פתאם יחד חשוב מאד, כי הוא ביטוי הסכמטיוּת, לא ביטוי כרונולוגיה, כדי לא להכניס לאלֹהים השתלשלות של סיבה ותוצאה. הכל בשוויון מוחלט ואין עדיף בכל העולמות, לא כהן, לא ישראל, לא צדיק, לא רשע... 



["עניין הצימצום כביכול ידוע , והוא מיעוט רב ועצום באורות, בהתגברות נוראה על העצם...

...אך ברור מאד כי הצורך הזה של הצמצום כביכול, עלה ברצון מלכתחילה מכל רצון, כלומר לפני הבריאה עצמה, ולכך נשתלשלו הדברים בחינת מאמרות דחסדים. לאט לאט לרגל המלאכה אשר ברא אלהים לעשות, ולאו דווקא דרך פתאם יחד כתוקף הרצון ברוך הוא. וזה היה עד ערב שבת דיצירה, ובתנאי שהיום הששי יתקיים לדברות מפי הגבורה גם בעשייה, והצליח משום הנעשה ונשמע של ישראל." מהחיבור של יהודא ליאון אשכנזי.]    




                                                                

Raphael


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה