יום שני, 9 בספטמבר 2019

חוּר, מדרש על מדרש, ודון קישוט איש למנשא, ספר שני [שיחות עם ישראל פיבקו]

["ויבן פתאם, כי האיש האורח היושב בזה, הלוא הוא דון קישוט איש לַמַנשא, אשר ספר קורותיו הראשונות מקרא חמדה הוא לנסיך..." "דון קישוט". סרוונטס. ספר שני עמ' רלה. תרגום ח. נ. ביאליק]
"בתחילה הלכו אצל חוּר אמרו לו [שמות לב] קום עשה לנו אלֹהים, כיון שלא שמע להן עמדו עליו והרגוהו", ויש כאן מדרש על מדרש שבו חוּר הוא בנה של מרים, והלכו בתחילה אל חוּר ולא אל אהרון כי אהרון לא ניסה לשכנע את העם לא לעשות את המעשה, אמר ישראל, וחז"ל לא יכלו לקבל את זה, והיו צריכים מניע קודם, ואמרו בתחילה הלכו אצל חוּר. 
ואפשר שהמדרש צוחק על אהרון כאן, אמר ישראל, אבל אפשר שהמדרש רואה כאן משפחה שלמה ואומר שיש כאן שחיתות של משפחה. 
וכשהשושלת צריכה לעבור דרך מרים הרי בנה חוּר צריך להמשיך את השושלת, והם פונים, במדרש, לבן של מרים בגלל "וַתֵּתַצַּב אחותו מרחוק", בגלל אשמתה שם, והרי היא, שאמרה לאביה [במדרש] שהוא גזר כְּלָיָה על כל ישראל כשלא רצה להוליד עוד אחרי גזרת פרעה, גָּזְרָה על משה ב"וַתֵּתַצַּב אחותו מרחוק", ורק בת פרעה הצילה אותו, ועכשיו, כאן במדרש הזה, הם אומרים לה בנך חוּר נושא את הגורל של הטעות שלך. 
ואהרון כאן במדרש שמע שהרגו את חוּר ומיד נתיירא, וה"זבוּחַ" לפניו הוא חוּר, ויש עכשיו מין עורמה במדרש, ואהרון לא סתם נתיירא שמא ימות גם הוא אלא  נתיירא בגלל אם יהרג במקדש ה' כהן ונביא ומיד הן גולין, ועשה להם את העגל  כדי שלא יהיו גולין. במעשה העגל נגד אלֹהים הוא יציל אותם מהגלוּת. כאן במדרש הזה עבודה זרה מצילה את בני ישראל מגלוּת, ואפשר לזכות בארץ ישראל בלי ה', אלא עם אלֹהים אחרים.   

[הספר השני של "דון קישוט" מציג  את דון קישוט כמי שהוא לא יְצִיר-הסִפְרוּת ויציר-הסִפרוּת כאחת. רק כאילו, והרי הוא כולו בִּדְיוֹן
ובעצם הוא לא עושה מה שהמדרש על מדרש עושה, והרי המדרש על מדרש על הכתוב בתורה אומר חוּר היה.]  

[שמות יז  " ט וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-יְהוֹשֻׁעַ בְּחַר-לָנוּ אֲנָשִׁים, וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק; מָחָר, אָנֹכִי נִצָּב עַל-רֹאשׁ הַגִּבְעָה, וּמַטֵּה הָאֱלֹהִים, בְּיָדִיי וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ, כַּאֲשֶׁר אָמַר-לוֹ מֹשֶׁה--לְהִלָּחֵם, בַּעֲמָלֵק; וּמֹשֶׁה אַהֲרֹן וְחוּר, עָלוּ רֹאשׁ הַגִּבְעָה   "]

[ויקרא רבה. ג
"רבי ברכיה בשם רבי אבא בר כהנא פתר קריא באהרון בשעה שעשו ישראל אותו מעשה בתחילה הלכו אצל חור אמרו לו [שמות לב] קום עשה לנו אלהים כיון שלא שמע להן עמדו עליו והרגוהו הה"ד [ירמיה ב] גפ בכנפיך נמצאו דם וגו' וזהו דמו של חור [שם ירמיה ב] לא במחתרת מצאתים כי על כל אלה אשר עשו אלה אלהיך ישראל ואחר כך הלכו אצל אהרון אמרו לו קום עשה לנו אלהים כיון ששמע אהרון כן מיד נתיירא הה"ד [שמות לב] וירא אהרון ויבן מזבח לפניו נתיירא מהזבוח לפניו אמר אהרון מה אעשה הרי הרגו את חור שהיה נביא עכשיו אם הורגים אותי שאני כהן מתקיים עליהם המקרא שכתוב [איכה ב] אם יהרג במקדש ה' כהן ונביא ומיד הן גולין..." ויקרא רבה]


                 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה