יום שני, 12 במרץ 2018

" ...בדרכים המיוחדות שבהן הפכו החוויות האמנותיות, לגבי רבים מאתנו, למייצגות, מגלמות או מביעות כמה מן הערכים הנעלים ביותר, לרבות ערכי מוסר." א. ה. גומבריך [מתוך "מטאפורות חזוּתיוֹת של ערך באמנוּת"].


" ...בדרכים המיוחדות שבהן הפכו החוויות האמנותיות, לגבי רבים מאתנו,  למייצגות, מגלמות או מביעות כמה מן הערכים הנעלים ביותר, לרבות ערכי מוסר." א. ה. גומבריך [מתוך "מטאפורות חזוּתיוֹת של ערך באמנוּת"].

י. ואני דיברנו על טוב ורע מוחלטים בעץ הדעת טוב ורע, וכמעט הובהרו לי השאיפה העזה של האמנוּת אל הטוב והרע המוחלטים ואי יכולתה להגיע אליהם, וכמעט הובהר לי הרצון שלנו לראות ולדוּן את האמנוּת במושגֵי המוּסָר, כי הוא המדמֶה לו שהטוב והרע שלוֹ הם כטוב ורע המוחלטים. כי הוא כמֵהַ אליהם כל כך. 
אבל האמנוּת לא יכולה להסתפק בו, כי היא מנסה להגיע אל המוחלט. עץ הדעת טוב ורע לא נשכח ממנה. 
כך היא גם לא יכולה להסתפק במה שגומבריך קרא "מטאפורות חזוּתיוֹת של ערך". והרי המטאפורות האלו מביעות את ערכֵי המוּסָר שלנו, ולא את מה שהאמנות מנסה להגיע אליו.     

גומבריך קרא מטאפורות גם לחלק מהתיאורים שלנו את האמנוּת, אבל האם כשאנחנו מתארים את האמנות כאמיתית, כזולה כמגונָה וכדו' אנחנו אכן משתמשים במטאפורות, או מבטאים משהו מן האמוּנה שלנו שהאמנוּת כמעט מתקרבת אל הטוב והרע המוחלטים, משהו מההרגשה שלנו שכמין חלקיק מן הטוב והרע המוחלטים נוגֵהַּ בָּהּ. 
אני מדמה לי שגומבריך ראה בתיאורים האלה מטאפורות מפני שראה את אי היכולת של האמנות ושלנו להגיע אל המוחלט, ושבוודאי עץ הדעת טוב ורע היה רחוק כל כך בעיניו, לא ממשיך ומסביר את אי היכולת הזאת.    

 אני מדמה לי שטרנר דימה שבציוּר  Light and Colour (Goethe's Theory) - the Morning after the Deluge - Moses Writing the Book of Genesis [הבוקר אחרי המבול משה כותב את ספר בראשית] יגיע אל המוחלט, אבל הסמליוּת של צורת העיגול מגבילה את הציור. הוא נהיֶה רק סמל. 
אולי הציור הזה של טרנר וציורים רבים אחרים בנושאי ספר "בראשית" הם מין ניסיון של האמנוּת להתקרב קצת אל הבריאה שבספר "בראשית". הנושאים  האלה כמובן לא יכולים לקרב אותם אל הבריאה, אלא לפעמים נדמֶה שהציורים מתקרבים אליה מעט בגלל כמיהתם אל הטוב והרע המוחלטים, כמיהתם אל מה שבנֵי האדם לא יכולים לברוא.           


["...שמעטים האנשים שלא חוו מעולם אמנוּת גדולה במונחים של ערכֵי מוּסָר." א.ה. גומבריך [מתוך "מטאפורות חזותיות של ערך באמנות". הוצאת הקיבוץ המאוחד. הוצאת ספרית פועלים].

"וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע". בראשית, ב'.]  

   

                                                
              Joseph Mallord William Turner
Light and Colour (Goethe's Theory) - the Morning after the Deluge - Moses Writing the Book of Genesis exhibited 1843
Oil on canvas

      

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה