יום שני, 26 בפברואר 2018

הנשֹגב יביט אל האמנוּת.

שוב קראתי את "סוס עץ או שורשי הצורה האמנותית" של גומבריך, פתאֹם אחרי שנים, ושוב חשבתי על  תמונה ב"לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל-תְּמוּנָה", שהיא מראָה את דמות אלֹהים, ושההִסתכלוּת בה היא כמעט כהסתכלות בפנֵי אלֹהים, וגם על היות התמונות מזכירות לנו את היִראה ואת הסכנה שבהסתכלוּת בפני אלֹהים. כמובן, המחשבות האלו מפַרְפְּרוֹת קצת, והמלה העִברית "תמונה" מפרפרת קצת
והרי המחשבות המפרפרות רוצות כל כך לראות את שאיפת האמנוּת אל הלא מושֹג ואל מה שכמעט ואין לראות כמובנת מאליה, כשייכת לטִבעה של האמנוּת, אבל הרי האמנות שואפת גם אל הנראֶה לגמרי, ואל המוכָר כבר, והיא מגיעה אליו בַחפץ המוכן, ה"רֶדי מֵייד". הוא שייך לה לגמרי, אף על פי  שהדברים של גומבריך על כל הצורות באמנוּת, " כל צורה מעלה באוב אלפי זִכרונות ודמויות-גרר. יש רק להציג את הדמות כאמנוּת, ואז, באמצעות פעולה זו עצמה, נוצרת מסגרת התייחסות חדשה... ", לא יכולים לתאר אותו לגמרי. כי הוא מתנגד לאלפי זיכרונות האמנוּת ולדמויות הגרר שלה. 
הוא לא רוצה את זיכרונות התמונות והדמויות של האמנוּת, ולא את כמעט ראיית פנֵי אלֹהים, והוא לא מביט אל הנשֹגב. אבל אולי הוא מדמה לו שהנשֹגב יביט אליו. והרי הוא המראֶה את המציאוּת. 
[ואולי בכל זאת אלפי הזיכרונות של תמונות האמנוּת כבר מַבְזִיקִים בו, והוא כבר מראֶה גם את ההבזקים האלה. ]   

למרות איזו ראשוניוּת בפסלֵי הכלבים שבגלריה  Queensland Art Gallery/Gallery of Modern Art   באוסטרליה הם לא דומים לסוס העץ שבחדר הילדים. הם אמנוּת. נדמה לי שכמו ציוּר כלב הדינגו של ג'ורג' סטאבס הם מתגעגעים אל מה שאין לראותו.     

["האמנוּת כולה היא "עשיית דמויות"...", מתוך "סוס עץ או שורשי הצורה האמנותית". א. ה. גומבריך.
 "... כל צורה מעלה באוב אלפי זִכרונות ודמויות-גרר. יש רק להציג את הדמות כאמנות, ואז, באמצעות פעולה זו עצמה, נוצרת מסגרת התייחסות חדשה שממנה אין היא יכולה להמלט." מתוך "סוס עץ או שורשי הצורה האמנותית".  א. ה. גומבריך. הוצאת הקבוץ המאוחד. הוצאת ספרית פועלים. ]

"לֹא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל-תְּמוּנָה..." שמות כ'.



                             
                                       
                          A portrait of a large Dog from New Holland (Dingo) by George Stubbs, 1772                   
                   


                     


               These particular dogs are part of a group of ‘ku’ sculpture produced over an extended period during 2009–10 at the Wik and Kugu Art Cent

Queensland Art Gallery/Gallery of Modern Art     פסלי כלבים.




                               

Marcel Duchamp. Bicycle Wheel. New York, 1951 (third version, after lost original of 1913)

                                   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה