יום שבת, 10 בספטמבר 2016

הפרחים של "פלורָה" ושל "וֶנוּס מאורבינו", ויאמֶר קין אל הבל אחיו, ויאמֶר יצחק אל אברהם אביו,

[וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו, וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה, וַיָּקָם קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ.

וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל-אַבְרָהָם אָבִיו,  וַיֹּאמֶר אָבִי,    

 [קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ, אֶת-יִצְחָק, וְלֶךְ-לְךָ אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה...] 

דיברנו על "וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל-אַבְרָהָם אָבִיו," שלא נאמר אחריו מה יצחק אמר, וששומר משהו מ״ וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו,״ שלא נאמר אחריו מה קין אמר, ושהוא כמעט מראֶה משהו מן החלל הנפער אחרי "וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו".
 עכשיו נדמה לי שהחלל הנפער אחרי וַיֹּאמֶר יִצְחָק  הוא איוֹם יותר, כי אין בדמותו של יצחק הכמיהה הגדולה אל אלֹהים שיש בדמותו של קין, ואין הכמיהה אליה, ויש כאן כבר כמעט מראֵה מותו של יצחק.  
בחלל הנפער יצחק כמעט מָעֳלֶה לעוֹלָה בלי הכמיהה אל אלֹהים, אבל אולי מובַע כאן משהו מן ההִתקרבוּת אל אלֹהים, וכמעט הִתערבבוּת הכוונות של אלֹהים ושל אברהם. התקרבות אברהם אל אלֹהים.        
 והריגת הבל היא כמין ניסיון של קין להיות קרוב אל אלֹהים. קין שלא הרג כשהביא מנחה, כמעט התקרב בהריגת הבל אל אלֹהים, מפני שהראָה לראשונה את מותו של אדם. קין כמעט התקרב בהריגת הבל אל דמיון לאלֹהים.  

הפרחים שאוחזות פלוֹרָה ווֶנוּס מאורבינו של טיציאן נראים כקשורים אלה באלה.  נדמה שהפרחים שאוחזת ונוס, אף על פי שהם כנראה קשורים לאהבה, שומרים משהו מהפרחים שאוחזת פלורה. נדמה שמשהו מדמותה של פלורה מופיע כך בדמותה של ונוס, ושפלורה הגדולה הנהדרת עוזרת להראות את ונוס מאורבינו במלואה. ואולי דמותה של ונוס חוזרת אל דמותה של פלורה ומשפיעה עליה, מעניקה לה את האפשרוּת של ציור העירוֹם [שרק התחיל להירמז בבגד הנשמט מעט של פלורה], מראָה גם משהו מעירומה של פלורה.      

                             
פלורה. טיציאן Flora  Titian

ונוס מאורבינו  Venus of Urbino  Titian

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה